רוי:ה'תקנ"א
ה'תקנ"א (5551) – אדער אין קורצן תקנ"א – איז א אידיש יאר, וואס האט זיך אָנגעהויבן א' תשרי: דעם אוונט בעפאר סעפטעמבער 9, 1790, און עס האט זיך פאַרענדיגט כ"ט אלול: סעפטעמבער 28, 1791. ה'תקנ"א איז אן עיבור יאר (מיט צוויי חדשים אדר: אדר א' און אדר ב') וואס איז לאנג 385 טאג. דאס איז א שמיטה יאר.
- חיט, משה אברהם בן ראובן, קורות העתים - חלק א:
פב. נדיבי עמים נאספו הנסיכים (קוהרפירשטן) בעיר פ“פ המעטירה. אשר הוכן לרייכסקרענונג בתדירה. שם יתאספו וועד גדול לברר ארי שבחבורה. למקום ההיא קראו מחנים. על אבן אחת שבעה עינים להתקסר עליהם. הישר בעיניה'. ויחפרו באר המלכות ולא רבו. על המלך לעפאלד השני נמנו ורבו. הוא יקרא על שם אחיו המת. ונתנו לו אות אמת. ותהי המשרה על שכמו ומעלה גבוה מכל העם לאחד קראו נועם. נעימת מלכות קסרית רומי. וקבלוהו בקיבוץ כביר ורב. בכמה מאות עגלות צב. הראו לכסף הראו לזהב. ברוב עם המליכוהו. כצינה רצון יעטרוהו. עטרת זהב גדולה ומהודרה שם הבדולח ואבן יקרה. בשבת ר”ח חשוון תק“נא ליצירה. וסמוך לו איזה שבועות עוד היו משיאין משואות. כנשוא נס הרם כסאו למעלה כתר מלכות הוגארן לקבלה. בעיר פרעשבורג ברננה כאשר היה מקדמת דנא. לשם היה הלוך ונסוע. קבלוהו ביד רמה ונטוי' זרוע. החליל מכה לפניהם ובשופר ובחצוצרות יתקוע לא תשבע עין לראות ואוזן משמוע וזאת היתה לפנים ממלכי קדמ‘. הר קטן אשפתות סמוך לנהר דאנויא מוכן לקרענונג שמה. סימנא כאדמה. שלא לעלות בבמה. ולבלתי רום לבבו ברמה אדם להבל דמה והיהודים שם עשו אויפווארטינג כנמוסיהם. והגביר ר’ קאפל טעבן בראשיהם. ונתקבלו בחסד באור פני מלך אליהם. וביחוד לר' קאפל הנ”ל נתן מטבע של זהב (גאלדמינץ) משקלו ט"ז אדומים לכבודיה' ובוועד ההוא נמנו ורבו והסכימו ביניהם, קימו וקבלו הסגן הרביעי הוא אלכסנדר לפאלאטינוס בארציהם:
פג. הקיסר נשתדך עם גיסו המלך נעאפל בשלשה בנים להיות ערשיהם רעננים. בנו הראשון פראנץ נשא זיווג שני את מארי' טערזיע בתם ראשונה של מלך נעאפל. יאזעף פערדינאנד גראסהערצאג בטאסקאני. נשא השניה לודאוויקא. וה"ה ערצהערצאגין קלעמענטינא בת הקיסר נתארסה (פער לאבט) עם בן מלך נעאפל יורש הכתר (והנשואין עסי' קנ"ב) ואף שהם קרובים ובדיניהם מוזהרים. אסורים להדיוט ולגבוה מותרים. בפרט לרבה בנים. שלא ימצאו די שידוכים מהוגנים:
הוא מלך נעפאל נתלווה עמו בקבלת כתר פ"פ והונגרן ובעיר ווינא. וכבדוהו בנ המדינה. לכבוד הקיסר במחזה הוא גרם לו כל הכבוד הזה. בהאי גיסא ובהאי גיסא הלולא. מיחידי סגולה. בפרט הדוכס הגדול ליכטנשטיין בהראותו יקר תפארת גדולתו הזמין לכל בית המלך לעיר פעלשבורג גבול נחלתו. ועשה הכנה דרבה ועלה לרבבות הוצאות. וכל מיני חיות באות. לכבוד המלך נעאפל כי הוא איש יודע צייד והכין בית קאמעדיא (טהעאטער) וסייד וכייד: והיהודים בלונדנבורג בעברם דרך אליהם. עשו אויפווארטונג לפי יכולתם וערכיהם.
פד. ראה זה דבר חדש זה שנים רבות שלא היה בווין מכבש הדפוס על ספרי הקודש. וכעת עמדו שם שני מדפיסים. והוזלו לזה כיסים. האחד הוא האדון יאזאף הראשאנצק אשר הפריז הרבה מעות. במלאכת אותיות נאות: והתחיל מדפס ועול' ספרי הש"ס תלמוד בבלי. במעלת עשר מונים על הראשונים. ועוד ספרים שונים. והשני האדון אנטאן שמיד בדפוס מהודרת ביופי אין בה שמץ ודופי וכבר קבלו הפריווילעגיו' והרמנא מן הקיסר יאזעף בעודנו חי לפני שנה.
פה. בינתים- הקיסר והתוגר שקטו ונחו. איש בשלו זכו בעמדם יעמודו לא נאו ולא נדו כל ימי החורף לא פנו עורף. לא תופס ולא טורף לא בחנית וחרב: ולא סדרי קרב רק רוסן עוד ידם נטוי. וכבשו המבצר העיר איסמאל. וידם לא שלחו בביזה. וכמה נפשות שקעו בבנין זה. עד הסתיו עבר לגמרי נשתתק הדבר, והתוועדו שלשתן יחד בקשר ועשו גמר הפשר ב' לחדש אב נשלם השלום, בין ההרים הגדולים, ונעשו אוהבים נאמנים הקיסר החזיר בסבר פנים, כל מה שלקח ממנו באלו השנים, מדינת באזניא וואללאכייא סערוויען עם העיר בעללעגראד, חוץ חלק קטן ממלכת באסניא בו שני ערים מבצרים, אשר לקמן בס’י קל“ה נאמרים להקיסר נשארים, ורוסן גם הם השיבו כרך בערנע איסמאל, בענדרן לידיהם חוץ העיר אקלעקאף והאי קרים נשאר אליהם, זה הי' ב' אויגוסט 791 למניניהם בחדש אב תק”נא לציון בימיהם.
לאחריו הוא 6 סעפטעמ' קיבל המלך לעפאלד כתר מלכות פיהם ועטרה. בעיר פראג הבירה. וגם השרים לאנדשטענדע מברין. החונים על מדינת מעהרן. המציאו את עצמם לשם לכנוס בדימוס. ועשו ההולדונג כנימוס. וקהל פראג ובראשם הפרימוס. כולם שמחים וששים. וגם אנחנו בני מדינה שמחנו בשמחתם. באשר גם אנו חונים תחת דגלם וממשלותם. בחצריהם ובטירותם. (בעהמישע האפקאממער). מהם אנו מושגחים עין בעין ומפיהם אנו חיין. וזה היום שקווינו. אשר לקרענונג הכינו. לא פסק חוכא מפינו. ובציוו הגאון הרב מדינה אמרנו בספר תהלי'. איזה מזמורים מסוגלים. לחיי מלכא ובנוהי מצלאים וחלקו צדקות לעניים מהוגנים. ומתנות לאביונים. נותנים סלע לצדקה בשביל שיחיה אדונינו המלך לעולם. וקראתיו מלכי צדק מלך שלום. שלום היה בימיו ושנותיו. והעם נוחים למשפחותיו:
מנהג משך השנה. החורף ממוזג במדה נכונה. צינים פחים. נעשו אחים. לא יבישים ולא לחים. כסיל וכימה שותפו בנעימה לא קרירא ולא חמימא. לא פלג ולא שלג. לא כפיר וקרח. כמעט כל ימות החורף לערך. ועכ“ז היוקר התמיד והאריך כי נטל כל נתח טוב כתף וירך. בהמה ורמש וחיתו יער. אין די בער. שוורים חמין ומעוטין למכור באות ותאכלנה הפרות. בסך הרבה מעות. אם אין גדיים ותיישים. ועגלים משולשים. שורא ובר שורא כי גבה תורא: ואם אחד נמצא בשוקא דסירא. הקימו יתי' בבקעת תורא ועומדים עליו בשורה. פר קרב בעשרים וארבעה קונים. כך היו מונים. ואם שלשה עדרי צאן רובצים. מיד באו הרבה קיפצים אף ממדינת הגר. באו למדינתינו בארנקי חגור. ועיני דאבה. על בשר תאוה. והקיץ המשובח בראשיתו. בתואר מראיתו. תחלתו שנה רטובה. ומלאו פני תבל תנובה. ירקות גינ' ואילני ביתן. מלבלבין בר”ח ניסן. בניסן הוא אפריל חם וגשמי ברכה. וכמעט נהפכה. בירח מייא תחלת חודש אייר: היו לילות קרים וקרח וכפור. וחלפה נגף בגפן טוענת. ושליש בתבואה במקומות שונות. וגם אח“כ נעצרו הגשמים איזה עונות ועכ”פ נשבר הרעב והיה השנה בינונית. השם יוסיף לנו ברכותיו. ובזה נשלם שנת תקנ"א והיו תוצאותיו.
קאלענדאר
►► | ה'תקנ"א | ◄◄ |
1790 - 1791 |
פאָלגנד איז א אידיש - גרעגאריאנישער קאלענדאר. אין יעדן טאג קעסטל איז פארהאן איין אדער צוויי אותיות אנצוצייכענען דעם טאג אינעם אידישן חודש, און א נומער אנצוצייכענען דעם טאג אינעם גרעגאריאנישן מאנאט.
יום טוב / רו טאג |
יום טוב וואס איז נישט קיין רו טאג |
פאסט טאג |
געשעענישן
- טיטאניום איז ערפינדן געווארן.
געבוירן
נפטר געווארן
יארן און יארהונדערטער | |
---|---|
|
דאס איז נישט קיין המכלול ארטיקל, בלויז עפעס וואס ליגט דא ביז עס וועט ערזעצט ווערן מיט בעסערס. שרייבט עס איבער!