אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "פרשת תצוה"

129 בייטן צוגעלייגט ,  פֿאַר 2 יאָר
רעדאגירונג
(רעדאגירונג)
(רעדאגירונג)
שורה 19: שורה 19:
די פרשה ווערט געליינט צווישן די דאטומען [[ח' אדר]] און [[ט"ו אדר]] (אין אן [[עיבור יאר]], [[אדר א']]).
די פרשה ווערט געליינט צווישן די דאטומען [[ח' אדר]] און [[ט"ו אדר]] (אין אן [[עיבור יאר]], [[אדר א']]).


==שם הפרשה==
הפרשה פותחת בפנייה ל[[משה]] "ואתה תצווה את בני ישראל" מבלי לציין את שמו, וזו הפרשה היחידה בחומשים שמות-ויקרא-במדבר שלא מוזכר בה שמו של משה. מקובל לקשר זאת לבקשתו של משה מה' לאחר [[חטא העגל]] המופיעה בפרשה הבאה, [[פרשת כי תשא]]: "וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם, וְאִם אַיִן - מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ".{{הערה|1=[[אברהם אלקנה כהנא שפירא|הרב אברהם שפירא]], [http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=4484 גדלות משה רבנו ומסירותו למען ישראל], באתר ישיבה}}


==תוכן הפרשה==
==פרשה אינהאלט==
בתחילת הפרשה מובא ציווי ל[[משה]] לקחת [[שמן]] לצורך [[הדלקת הנרות במקדש|הדלקת המנורה]] בכל יום ויום.
אין אנהייב ווערט משה באפעלט פון באשעפער צו נעמען אויל פאר [[הדלקת הנרות במקדש|הדלקת המנורה]] טאג טעגליך.


החצי הראשון של הפרשה עוסק בציווי על הכנת [[בגדי כהונה|בגדי הכהונה]] של [[אהרן]] ובניו ה[[כהן|כהנים]]. בגדי [[כהן גדול|הכהן הגדול]] הם ה[[חושן]], ה[[אפוד]], ה[[ציץ]], [[מעיל (בגד כהונה)|מעיל]], [[כתונת (בגד כהונה)|כתונת]], [[מצנפת (בגד כהונה)|מצנפת]], [[אבנט (בגד כהונה)|אבנט]] ו[[מכנסיים (בגד כהונה)|מכנסיים]]. לכהנים הפשוטים ([[כהן הדיוט|הדיוטות]]) היו רק ארבעה בגדים: כתונת, אבנט, מגבעת ומכנסיים.
די ערשטע האלב פרשה האנדלט מיט די בפעל'ן איבער די [[בגדי כהונה]] פון [[אהרן]] און זיינע קינדער די [[כהן|כהנים]]. די בגדי [[כהן גדול]] זענען ווי פאלגנד: די [[חושן]], די [[אפוד]], די [[ציץ]], די [[מעיל (בגד כהונה)|מעיל]], די [[כתונת (בגד כהונה)|כתונת]], די [[מצנפת (בגד כהונה)|מצנפת]], די [[אבנט (בגד כהונה)|אבנט]] און די [[מכנסיים (בגד כהונה)|מכנסיים]]. פאר די אנדערע כהנים ([[כהן הדיוט]]) זענען פארהאן נאר פיר בגדי כהונה, ווי פאלגנד: כתונת, אבנט, מגבעת און מכנסיים.


החצי השני של הפרשה עוסק בציווי על [[קרבן המילואים]], שיוקרב לשם חנוכת [[המשכן]]. לאחר מכן באים ציוויים על [[קרבן התמיד]], ועל הכנת [[מזבח הזהב]] המיועד להקטרת [[קטורת הסמים]]. בפסוקים האחרונים של הפרשה אף מרומז על יום הכיפורים שיכלול חיוב מיוחד ויתבצע אחת לשנה.
החצי השני של הפרשה עוסק בציווי על [[קרבן המילואים]], שיוקרב לשם חנוכת [[המשכן]]. לאחר מכן באים ציוויים על [[קרבן התמיד]], ועל הכנת [[מזבח הזהב]] המיועד להקטרת [[קטורת הסמים]]. בפסוקים האחרונים של הפרשה אף מרומז על יום הכיפורים שיכלול חיוב מיוחד ויתבצע אחת לשנה.
שורה 50: שורה 48:
{{מיזמים|ויקיטקסט=פרשת תצוה}}
{{מיזמים|ויקיטקסט=פרשת תצוה}}
{{קישורי פרשה|פרשה=תצוה|ממרא=0208|תורת אמת ספר=00761|תורת אמת פרשה=0007|נחמה=20|בית חב"ד=480806|ישיבה=33|בינינו=7397|אתר פרשת השבוע=2011/02/tezave|בר-אילן=tetzaveh}}
{{קישורי פרשה|פרשה=תצוה|ממרא=0208|תורת אמת ספר=00761|תורת אמת פרשה=0007|נחמה=20|בית חב"ד=480806|ישיבה=33|בינינו=7397|אתר פרשת השבוע=2011/02/tezave|בר-אילן=tetzaveh}}
==שם הפרשה==
הפרשה פותחת בפנייה ל[[משה]] "ואתה תצווה את בני ישראל" מבלי לציין את שמו, וזו הפרשה היחידה בחומשים שמות-ויקרא-במדבר שלא מוזכר בה שמו של משה. מקובל לקשר זאת לבקשתו של משה מה' לאחר [[חטא העגל]] המופיעה בפרשה הבאה, [[פרשת כי תשא]]: "וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם, וְאִם אַיִן - מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ".{{הערה|1=[[אברהם אלקנה כהנא שפירא|הרב אברהם שפירא]], [http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=4484 גדלות משה רבנו ומסירותו למען ישראל], באתר ישיבה}}


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==
אספקלריה רעדאקטארן
1,366

רעדאגירונגען