אליעזר עבד אברהם
אֱלִיעֶזֶר, אויך באקאנט ווי דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר, איז געווען דער קנעכט פון אברהם אבינו. די נאמען פון אליעזר ווערט דערמאנט נאר איינמאל אין די תורה, פאר ברית בין הבתרים[1], אבער חז"ל צייכענען אן אז ער איז דער קנעכט וואס ווערט דערמאנט אין בראשית כד, וואס רעדט וועגן דאס זוכן א כלה פאר יצחק, דער זון פון אברהם. פארשידענע מדרשים פון חז"ל טוען אין די מעשה.
זיין פערזענליכקייט
זיין גרויסקייט לויט חז"ל
”אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן שלשה שאלו שלא כהוגן לשנים השיבוהו כהוגן לאחד השיבוהו שלא כהוגן ואלו הן אליעזר עבד אברהם ושאול בן קיש ויפתח הגלעדי אליעזר עבד אברהם דכתיב והיה הנערה אשר אמר אליה הטי נא כדך וגו' יכול אפילו חיגרת אפילו סומא השיבו כהוגן ונזדמנה לו רבקה.”[2].
”אליעזר עבד אברהם זקן ויושב בישיבה היה שנאמר (בראשית כד, ב) ויאמר אברהם אל עבדו זקן ביתו המושל בכל אשר לו אר"א שמושל בתורת רבו (בראשית טו, ב) הוא דמשק אליעזר א"ר אלעזר שדולה ומשקה מתורתו של רבו לאחרים”[3].
זיין שורש נשמה
לויטן אר"י[4] איז מגולגל געווארן די נשמה פון אליעזר אין כלב בן יפונה.
זיין באטייליגונג אין די מלחמה פון די פיר קעניגן
ווען אברהם איז ארויס צו ראטעווען לוט ביי די מלחמה פון די פיר מלכים מיט די פינף, שטייט געשריבן ”"וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת"”[5]. דער מדרש ברענגט די דיעה פון בר קפרא איז דאס מיינט אליעזר אליינס, וואס זיין נאמען איז בגימטריה: 318[7].
זיין באטייליגונג אין דער רייזע צו עקידת יצחק
ווען אברהם אבינו איז געגאנגען מיט יצחק זיין זון צו די עקידה, שטייט געשריבן ”"וַיִּקַּח אֶת שְׁנֵי נְעָרָיו אִתּוֹ"”[8], און חז"ל האבן ערקלערט אז [9] דאס מיינט מען אליעזר דער קנעכט פון אברהם, און ישמעאל זון פון אברהם.
מציאת הכלה ליצחק
אליעזר, שאינו נזכר בשמו, אלא מכונה בכל הסיפור "עבד אברהם", נשלח בידי אברהם אל משפחתו בחרן כדי למצוא אישה ליצחק, משום שלא רצה שבנו יינשא לנערה כנענית.
אליעזר לקח עמו מתנות רבות, תכשיטים וכלי כסף וזהב. הוא יצא לארם נהריים והגיע לחרן, ושם חיפש מקום שבו יוכל ללון, לאכול ולשתות. אליעזר החליט להמתין ליד הבאר שמחוץ לעיר, משום שביקש לראות מי תהיה האישה שתשקה אותו ואת גמליו, שתהיה לשידוך מתאים ליצחק. לאחר שהמתין זמן מה ליד הבאר נגשה לשם נערה יפה שהסכימה לעזור לו בשאיבת המים והשקיית הגמלים, ואליעזר החליט כי היא מתאימה להיות אשתו של יצחק. כאות תודה, נתן לה אליעזר ”נֶזֶם זָהָב, בֶּקַע מִשְׁקָלוֹ, וּשְׁנֵי צְמִידִים עַל יָדֶיהָ, עֲשָׂרָה זָהָב מִשְׁקָלָם”[10] רבקה הציגה את עצמה ואת משפחתה לפניו והזמינה אותו ללון בביתם.
רבקה הזדרזה לשוב לביתה ולהודיע לבני משפחתה על האורח. משראה אחיה, לבן, את הזהב שהביאה, יצא למצוא את אליעזר וללוותו לביתם. אליעזר סיפר לבני ביתה של רבקה על מטרת בואו ועל אדונו וביקש להשיא את רבקה ליצחק. בני ביתה של רבקה הסכימו לתת אותה כאישה ליצחק בתנאי שהנערה תסכים: ”וַיֹּאמְרוּ, נִקְרָא לַנַּעֲרָ, וְנִשְׁאֲלָה אֶת פִּיהָ. וַיִּקְרְאוּ לְרִבְקָה וַיֹאמְרוּ אֵלֶיהָ, הֲתֵלְכִי עִם-הָאִישׁ הַזֶּה? וַתֹּאמֶר, אֵלֵךְ”. משהסכימה רבקה להינשא ליצחק, יצאה לדרך עם אליעזר ועם מיניקתה. לפני לכתה, בירכו אותה בני ביתה: ”אֲחֹתֵנוּ, אַתְּ הֲיִי לְאַלְפֵי רְבָבָה, וְיִירַשׁ זַרְעֵךְ אֵת שַׁעַר שֹׂנְאָיו”.
בהגיעם למקום מושבם של אברהם ומשפחתו, הבחין יצחק בשיירה המתקרבת. רבקה הביטה בו ונפלה מעל הגמל. אליעזר הציג לפניה את בן אדונו, סיפר לו את כל קורותיהם, ויצחק נשא את רבקה.
דמותו במדרשים
על פי המדרש המצביע על כך כי חסידי אומות העולם יורשים גן עדן, אליעזר היה בין הבודדים שנכנסו בחייהם לגן עדן: "תשעה נכנסו בחייהם בגן עדן, ואלו הן: חנוך בן ירד, ואליהו ומשיח, ואליעזר עבד אברהם, וחירם מלך צור, ועבד מלך הכושי, ויעבץ בנו של רבי יהודה הנשיא, ובתיה בת פרעה, וסרח בת אשר, ויש אומרים אף רבי יהושע בן לוי."[11] כן נאמר עליו במדרש כי שליטתו ביצרו הייתה גדולה כזו של אברהם[12].
במדרשים יש מאמרים שונים על זהותו. בפרקי דרבי אליעזר[13] נאמר שאברהם קיבלו במתנה מנמרוד לאחר שניצל מאור כשדים, ולאחר שטרח למצוא כלה ליצחק שחררו אברהם, ”ונתן לו הקדוש ברוך הוא שכרו בעולם הזה, בשביל שלא יהא שכר לרשעים בעולם הבא, והקימו למלך, והוא עוג מלך הבשן”[14].
בילקוט שמעוני[15] מובא: ”עוג הוא אליעזר, ופרסות רגליו ארבעים מיל, ואברהם היה טומנו בכף ידו. פעם אחת גער בו (אברהם), ומיראתו נפל שינו ממנו, ונטלו אברהם ועשאו מיטת שן והיה ישן שם, ויש אומרים כסא עשאו וישב בו כל ימי חייו. ומי נתנו לאברהם, נמרוד”.
בדעת זקנים מבעלי התוספות[16] התקשו בדברים אלו, משום שכאמור מובא בחז"ל שאליעזר נכנס בחייו לגן עדן, ואילו עוג מלך הבשן נהרג על ידי משה. ותירצו שעוג הוא כינוי למלכי הבשן (כמו הפרעונים), ואליעזר עבד אברהם אינו עוג שנהרג על ידי משה.
בתרגום יונתן[17] כותב: אליעזר בר נמרוד, דהיינו "אליעזר בן נמרוד". גם בילקוט שמעוני[18] כותב: "הוא אליעזר בן נמרוד".
במדרש רבה נאמר שהוא כנען, שהתקלל על ידי נח להיות עבד[19]. המדרש מוסיף שעל ידי שהיה עבד לאברהם, יצא מקללת נח. על פי מדרש זה, במהלך שליחותו למצוא כלה ליצחק, הוא חשק שיצחק יתחתן עם בתו ורמז על כך לאברהם, אך אברהם סירב בשל קללת נח לכנען[20].
בתלמוד הבבלי[21] מסופר שאליעזר ביקר בעיר סדום והצליח בתחכום רב להינצל מחוקיהם המושחתים ואף לנצל אותם לטובתו.
דרויסנדע לינקס
- מידיע און בילדער איבער אליעזר עבד אברהם אויף וויקיקאמאנס
- לוי מנדלזון, אליעזר עבד אברהם: גם תלמיד חכם - גם מנהל משק , אתר בית חב"ד
- הרב אהרן לוי, מה אפשר ללמוד מאליעזר עבד אברהם, אתר הידברות
רעפערענצן
- ↑ בראשית טו, ב
- ↑ תענית ד, א
- ↑ יומא כח, ב
- ↑ שער הפסוקים פרשת חיי שרה
- ↑ בראשית יד, יד.
- ↑ בראשית יד, יד
- ↑ בראשית רבה, פרשה מ"ג, פסקה ב'. אבער אין סוכה לא, א וויזט אויס אז אברהם האט יא געהאט 318 קנעכט. זעט אויך אין רבנו בחיי[6] וואס טיטשט אז אברהם האט טאקע פארמאגט 318 קנעכט, נאר אלס די דין פון "איש הירא ורך הלבב" (דברים כ, ח) איז ער למעשה ארויס קעמפן נאר מיט אליעזר.
- ↑ בראשית כב, ג.
- ↑ מדרש זוטא קהלת, פרשה ט.
- ↑ בראשית כד, כב
- ↑ מסכת דרך ארץ זוטא, באתר "דעת"
- ↑ בראשית רבה, פרשה נ"ט, פסקה ח'.
- ↑ פרק טז
- ↑ וראו תנא דבי אליהו זוטא, פרק כד
- ↑ פרשת חוקת, רמז תשסה
- ↑ פרשת לך לך
- ↑
פאראמעטער פעלערן אין מוסטער:תנ"ך
פאראמעטער [ קצר ] ערשיינען נישט אין מוסטער דעפיניציע לוא־פעלער: (ביים רופן מוסטער:תנ"ך) נמצא פרמטר לא בשימוש "קצר=".בראשית יד, יד - ↑ פרשת חיי שרה רמז קט
- ↑ בראשית רבה, פרשה ס', פסקה ז', ויקרא רבה, פרשה י"ז, פסקה ה'.
- ↑ בראשית רבה, פרשה נ"ט, פסקה ט'.
- ↑ מסכת סנהדרין דף ק"ט, עמוד ב'.
קטגוריה:אישים בספר בראשית קטגוריה:אברהם קטגוריה:צדיקים שנכנסו בחייהם לגן עדן קטגוריה:עבדים קטגוריה:אישים בפרשת חיי שרה fr:Éliézer#Éliézer de Damas it:Eliezer#Ekuezer du Danasci pt:Eliezer#Eliezer de Damasco
cc-by-sa 3.0 ערלויבעניש • אריגינעלער בלאט • ביישטייערער