אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "אליסף בן דעואל"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
972 בייטן אראפגענומען ,  פֿאַר 2 יאָר
ק
←‏זיין נאמען: הגהה, שמות הקודש
ק (←‏זיין נאמען: הגהה, שמות הקודש)
שורה 25: שורה 25:


== זיין נאמען ==
== זיין נאמען ==
אין אור החיים{{הערה|{{תנ"ך|במדבר|ז|מב|מפרש=אור החיים}}.}} שטייט:{{ציטוט|אליסף בן דעואל – ירמוז להיות שנאספו לעריהם תחילה על פי ה׳ כאמור זולת גבורי חיל שעברו כל חלוץ וגו׳, והוא אומרו 'אל יסף'. עוד על פי דבריהם ז״ל שארץ סיחון ועוג לא היתה בכלל מתנת ארץ ישראל שנתן ה׳ לאברהם, כמו שאמרו בספרי (ח״ב פיסקא רצט) וזה לשונם פרט לעבר הירדן שנטלת מעצמך עד כאן. ומצינו שמשפט ארץ ישראל יש לה (שביעית פ״ט מ״ב) כידוע, ועיין מה שכתבתי בפרשת מטות בפסוק עטרות וגו׳, לזה קראו 'אליסף' לצד שהוסיף ליטול יותר ממתנת ה׳ והסכים ה׳ עמהם.{{ש}}
אין מדרש שטייט אז זיין נאמען גייט ארויף אויפ'ן [[מזבח]] וואס בני ראובן און בני גָד און אַ האַלבן [[שבט מנשה]] פון [[עבר הירדן]] האבן דארט אויפגעשטעלט, וואָס [[יהושע בן נון]] און דאָס פאָלק האבן חושד געווען אז זיי האבן דאס געבויט פאַר [[עבודה זרה]]{{הערה|ווי דערציילט אין דעם {{תנ"ך|יהושע|כב}}.}}, אבער '''אל-יסף''', זיי האבן גאָרנישט צוגעלייגט צו דער [[תורה]], '''בן דעו אל''', נאר געבויט דעם מזבח אלס עדות{{הערה|{{מדרש אגדה|במדבר|א|יד}}}}.
'בן דעואל' פירוש שעשו היכר לעדות לדעת כי הם ידועי עובדי אל כאחד שבטי ישראל.}}.


ענליך שטייט אין מדרש{{הערה|{{מדרש אגדה|במדבר|א|יד}}}} אז סגייט ארויף אויפן [[מזבח]] וואס בני ראובן און בני גָד און אַ האַלבן שבט מנשה פון [[עבר הירדן|איבער דעם ירדן]] האבן אויפגעשטעלט, וואָס [[יהושע בן נון]] און דאָס פאָלק האבן חושד געווען אז מהאָט דאס געבויט פאַר [[עבודה זרה]]{{הערה|ווי דערציילט אין דעם {{תנ"ך|יהושע|כב}}.}}, און דאס איז 'אל יסף', מהאָט גאָרנישט צוגעלייגט צום [[תורה]], 'בן דעו אל', נאר מיר ווייסן נאך אלס נאר פון באשעפער.
אין [[אור החיים]] ווערט ערקלערט אז עס איז מרמז אויף דעם וואס זיי האבן זיך פארזאמלט און אנגעקומען צו זייער נחלה פריער ווי די אנדערע שבטים, און השי"ת האט מיט זיי מסכים געווען צוצולייגן אויך עבר הירדן צו די מתנה פון ארץ ישראל{{הערה|{{תנ"ך|במדבר|ז|מב|מפרש=אור החיים}}}}.


זיין טאטנ'ס נאמען ווערט אנגערופן אמל '''דעואל''' (ווי צום ביישפיל ביי די [[קרבנות הנשיאים]]), און צומאל '''רעואל''' (ווי צום ביישפיל אין {{תנ"ך|במדבר|ב|יד|ללא=ספר}}), די הסבר דערצו שטייט אין [[רמב"ן]]{{הערה|{{תנ"ך|במדבר|ב|יד|מפרש=רמב"ן}}}}:{{ציטוטון|נקרא דעואל, שידע את האל, רעואל, ששם רעיון לבו באל וכו', והיו קוראים האיש ההוא בשני שמות ולכך תזכרנו התורה בשניהם}}.
זיין טאטע ווערט אנגערופן אמאל '''דעואל''' (ווי צום ביישפיל ביי די קרבנות הנשיאים), און צומאל '''רעואל''' (ווי צום ביישפיל אין {{תנ"ך|במדבר|ב|יד|ללא=ספר}}). א הסבר דערצו שטייט אין [[רמב"ן]]:{{ציטוטון|נקרא דעואל, שידע את הא-ל, רעואל, ששם רעיון לבו בא-ל. והיו קוראים האיש ההוא בשני שמות, ולכך תזכרנו התורה בשניהם}}{{הערה|{{תנ"ך|במדבר|ב|יד|מפרש=רמב"ן}}. ענליך שטייט אויך אין {{הערה|{{תנ"ך|במדבר|ב|יד|מפרש=רבינו בחיי}}, אז די ביידע נעמען זענען איין ענין}}.
 
אין [[רבינו בחיי]]{{הערה|{{תנ"ך|במדבר|ב|יד|מפרש=רבינו בחיי}}}} שטייט אנדערש:{{ציטוטון|כן כתוב במסורה על זה, לית כוותיה בכל שבטיא וכו', א"כ הפסוק שהזכיר בראש הספר לגד אליסף בן דעואל, בדל"ת, מאחר שהזכיר על זה דלית כוותיה בכל השבטים. והוא נקרא פעם בדל"ת ופעם ברי"ש, והכל ענין אחד, כי הענין שרצה באל וידע אותו}}.


== צו ליינען מער ==
== צו ליינען מער ==

נאוויגאציע מעניו