אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "באַניצער:שווערמער/ארטיקלען/עלי הכהן"

ק
שווערמער האט אריבערגעפירט בלאט באַניצער:שווערמער/עלי הכהן צו באַניצער:שווערמער/ארטיקלען/עלי הכהן אן לאזן א ווייטערפירונג
ק (שווערמער האט אריבערגעפירט בלאט באַניצער:עלי הכהן צו באַניצער:שווערמער/עלי הכהן אן לאזן א ווייטערפירונג)
ק (שווערמער האט אריבערגעפירט בלאט באַניצער:שווערמער/עלי הכהן צו באַניצער:שווערמער/ארטיקלען/עלי הכהן אן לאזן א ווייטערפירונג)
 
(2 מיטלסטע ווערסיעס פון 2 באַניצער נישט געוויזן.)
שורה 1: שורה 1:
{{מנהיג
{{מנהיג
|תמונה=[[קובץ:Entrance to Tel Shilo.JPG|250px]]
|תמונה=[[טעקע:Entrance to Tel Shilo.JPG|250px]]
|כיתוב=שער תל שילה - המקום בו נפטר עלי הכהן
|כיתוב=שער תל שילה - המקום בו נפטר עלי הכהן
|תפקיד1={{תפקיד מנהיג
|תפקיד1={{תפקיד מנהיג
שורה 34: שורה 34:
ב[[ספר שמואל]] א' מתואר הקשר בינו לבין [[שמואל]]. בספר שמואל כתוב שעלי ראה את אמו לעתיד של שמואל, [[חנה]], מתפללת לבן. מכיוון שבתפילתה שפתיה נעו אך קולה לא נשמע, חשב עלי שהיא שיכורה, והאשים אותה במעשה. לאחר שהבין שטעה, הוא ברך אותה שתפילתה תתגשם, בלי לדעת למען מה התפללה. לאחר הולדת שמואל קיימה חנה את הנדר שנדרה להביא את שמואל לעזור לעלי במשכן הקודש ולהפוך להיות נזיר אלוקים. בהמשך מסופר כי עלי ישב במזוזת ההיכל במשכן שילה מכיוון שזקן היה ולכן היה מרוחק מהעם אשר היה רואה אותו רק בשלושת הרגלים, זאת לעומת שמואל הנביא [[אהוד בן גרא|ואהוד בן גרא]]. עלי הכהן, שהיה גם שופט, הזדקן, ובניו מכהנים בפועל [[כהן גדול|ככהנים הגדולים]] ומבצעים את כל עבודת הקודש במשכן שילה.
ב[[ספר שמואל]] א' מתואר הקשר בינו לבין [[שמואל]]. בספר שמואל כתוב שעלי ראה את אמו לעתיד של שמואל, [[חנה]], מתפללת לבן. מכיוון שבתפילתה שפתיה נעו אך קולה לא נשמע, חשב עלי שהיא שיכורה, והאשים אותה במעשה. לאחר שהבין שטעה, הוא ברך אותה שתפילתה תתגשם, בלי לדעת למען מה התפללה. לאחר הולדת שמואל קיימה חנה את הנדר שנדרה להביא את שמואל לעזור לעלי במשכן הקודש ולהפוך להיות נזיר אלוקים. בהמשך מסופר כי עלי ישב במזוזת ההיכל במשכן שילה מכיוון שזקן היה ולכן היה מרוחק מהעם אשר היה רואה אותו רק בשלושת הרגלים, זאת לעומת שמואל הנביא [[אהוד בן גרא|ואהוד בן גרא]]. עלי הכהן, שהיה גם שופט, הזדקן, ובניו מכהנים בפועל [[כהן גדול|ככהנים הגדולים]] ומבצעים את כל עבודת הקודש במשכן שילה.


עלי היה [[שלשלת הקבלה|ראש הקבלה]] בדורו, שקיבל מסורת ה[[תורה שבעל-פה]] מ[[פינחס]]{{הערה|שם=רמבם|{{אוצר|רמב"ם/הקדמה/שלשלת הקבלה|הקדמת משנה תורה להרמב"ם}}; [[S:ספר יוחסין מאמר ראשון/האלף השלישי|ספר יוחסין מאמר ראשון]].}}, או מ[[שמשון]]{{הערה|פירוש [[רבי יעקב בן שמשון]] על {{משנה|אבות|א|א||ללא=שם}}; {{HebrewBooks|[[רבי יצחק אברבנאל]]|נחלת אבות|5306|הקדמה|עמוד=18|ללא}}.}}, או מ[[אלקנה (אישיות מהתנ"ך)|אלקנה]]{{הערה|{{HebrewBooks||סדר תנאים ואמוראים|39229||עמוד=2|ללא}}}}, ומסרה לשמואל, ששימשו במשך 37 שנה.
עלי היה [[שלשלת הקבלה|ראש הקבלה]] בדורו, שקיבל מסורת ה[[תורה שבעל-פה]] מ[[פינחס]]{{הערה|שם=רמבם|{{אוצר|רמב"ם/הקדמה/שלשלת הקבלה|הקדמת משנה תורה להרמב"ם}}; [[S:ספר יוחסין מאמר ראשון/האלף השלישי|ספר יוחסין מאמר ראשון]].}}, או מ[[שמשון]]{{הערה|פירוש [[רבי יעקב בן שמשון]] על {{משנה|אבות|א|א||ללא=שם}}; {{HebrewBooks|[[רבי יצחק אברבנאל]]|נחלת אבות|5306|הקדמה|עמוד=18}}.}}, או מ[[אלקנה (אישיות מהתנ"ך)|אלקנה]]{{הערה|{{HebrewBooks||סדר תנאים ואמוראים|39229||עמוד=2}}}}, ומסרה לשמואל, ששימשו במשך 37 שנה.


==מותו==
==מותו==
שורה 42: שורה 42:
{{ציטוט|תוכן=וַיְהִי כְּהַזְכִּירוֹ אֶת-אֲרוֹן הָאֱלֹקִים, וַיִּפֹּל מֵעַל-הַכִּסֵּא אֲחֹרַנִּית בְּעַד יַד הַשַּׁעַר וַתִּשָּׁבֵר מַפְרַקְתּוֹ וַיָּמֹת--כִּי-זָקֵן הָאִישׁ, וְכָבֵד; וְהוּא שָׁפַט אֶת-יִשְׂרָאֵל, אַרְבָּעִים שָׁנָה. יט וְכַלָּתוֹ [[אשת פינחס|אֵשֶׁת-פִּינְחָס]], הָרָה לָלַת, וַתִּשְׁמַע אֶת-הַשְּׁמוּעָה אֶל-הִלָּקַח אֲרוֹן הָאֱלֹקִים, וּמֵת חָמִיהָ וְאִישָׁהּ; וַתִּכְרַע וַתֵּלֶד, כִּי-נֶהֶפְכוּ עָלֶיהָ צִרֶיהָ. כ וּכְעֵת מוּתָהּ, וַתְּדַבֵּרְנָה הַנִּצָּבוֹת עָלֶיהָ, אַל-תִּירְאִי, כִּי בֵן יָלָדְתְּ; וְלֹא עָנְתָה, וְלֹא-שָׁתָה לִבָּהּ. כא וַתִּקְרָא לַנַּעַר, אִיכָבוֹד לֵאמֹר, גָּלָה כָבוֹד, מִיִּשְׂרָאֵל; אֶל-הִלָּקַח אֲרוֹן הָאֱלֹקִים, וְאֶל-חָמִיהָ וְאִישָׁהּ. כב וַתֹּאמֶר, גָּלָה כָבוֹד מִיִּשְׂרָאֵל: כִּי נִלְקַח, אֲרוֹן הָאֱלֹקִים.|מקור={{תנ"ך|שמואל א|ד|יח|כב}}}}
{{ציטוט|תוכן=וַיְהִי כְּהַזְכִּירוֹ אֶת-אֲרוֹן הָאֱלֹקִים, וַיִּפֹּל מֵעַל-הַכִּסֵּא אֲחֹרַנִּית בְּעַד יַד הַשַּׁעַר וַתִּשָּׁבֵר מַפְרַקְתּוֹ וַיָּמֹת--כִּי-זָקֵן הָאִישׁ, וְכָבֵד; וְהוּא שָׁפַט אֶת-יִשְׂרָאֵל, אַרְבָּעִים שָׁנָה. יט וְכַלָּתוֹ [[אשת פינחס|אֵשֶׁת-פִּינְחָס]], הָרָה לָלַת, וַתִּשְׁמַע אֶת-הַשְּׁמוּעָה אֶל-הִלָּקַח אֲרוֹן הָאֱלֹקִים, וּמֵת חָמִיהָ וְאִישָׁהּ; וַתִּכְרַע וַתֵּלֶד, כִּי-נֶהֶפְכוּ עָלֶיהָ צִרֶיהָ. כ וּכְעֵת מוּתָהּ, וַתְּדַבֵּרְנָה הַנִּצָּבוֹת עָלֶיהָ, אַל-תִּירְאִי, כִּי בֵן יָלָדְתְּ; וְלֹא עָנְתָה, וְלֹא-שָׁתָה לִבָּהּ. כא וַתִּקְרָא לַנַּעַר, אִיכָבוֹד לֵאמֹר, גָּלָה כָבוֹד, מִיִּשְׂרָאֵל; אֶל-הִלָּקַח אֲרוֹן הָאֱלֹקִים, וְאֶל-חָמִיהָ וְאִישָׁהּ. כב וַתֹּאמֶר, גָּלָה כָבוֹד מִיִּשְׂרָאֵל: כִּי נִלְקַח, אֲרוֹן הָאֱלֹקִים.|מקור={{תנ"ך|שמואל א|ד|יח|כב}}}}


[[קובץ:עלי הכהן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[מונומנט#סוגים של מונומנטים|ציוּן]] קבורת עלי הכהן בשילה]]
[[טעקע:עלי הכהן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[מונומנט#סוגים של מונומנטים|ציוּן]] קבורת עלי הכהן בשילה]]


הסיפור מדגיש את חשיבות של הדברים בעיני עלי, שעל-אף אהבתו הרבה לבניו, שביית ארון האלוקים היה עבורו יותר משמעותי מהריגת שני בניו, צאצאיו היחידים. לאחר הבסת הפלשתים את ישראל ומותם של חפני ופנחס הכהנים במערכה, הגלית ארון הברית על ידי הפלשתים ולבסוף מות עלי הכהן, [[משכן שילה]] כנראה ירד מחשיבותו והמשכן הועבר ל[[משכן נוב|נוב עיר הכהנים]], גם ארון הברית כבר לא חזר לשם.
הסיפור מדגיש את חשיבות של הדברים בעיני עלי, שעל-אף אהבתו הרבה לבניו, שביית ארון האלוקים היה עבורו יותר משמעותי מהריגת שני בניו, צאצאיו היחידים. לאחר הבסת הפלשתים את ישראל ומותם של חפני ופנחס הכהנים במערכה, הגלית ארון הברית על ידי הפלשתים ולבסוף מות עלי הכהן, [[משכן שילה]] כנראה ירד מחשיבותו והמשכן הועבר ל[[משכן נוב|נוב עיר הכהנים]], גם ארון הברית כבר לא חזר לשם.