אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "המלאך הגואל"
(פארברייטערט) |
(←די ווערטער: פארראכטן פּאראמעטער) |
||
שורה 15: | שורה 15: | ||
== די ווערטער == | == די ווערטער == | ||
די פסוק איז: {{ציטוט|תוכן=הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ.|מקור={{תנ"ך|בראשית|מח|טז}}}} | די פסוק איז: {{ציטוט|תוכן=הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ.|מקור={{תנ"ך|בראשית|מח|טז}}}} | ||
די טייטש דערפון שרייבט [[רש"י]]{{ | די טייטש דערפון שרייבט [[רש"י]]{{הערה|{{תנ"ך|בראשית|מח|טז|מפרש=רש"י}}.}} | ||
בפירוש הברכה כתב [[רש"י]] ש"המלאך הגואל אתי" זה המלאך שרגיל להשתלח אלי בצרתי, "יברך את הנערים" - מנשה ואפרים, "וידגו" הפירוש כ[[דגים]] שפרים ורבים ואין [[עין הרע]] שולטת בהם. | בפירוש הברכה כתב [[רש"י]] ש"המלאך הגואל אתי" זה המלאך שרגיל להשתלח אלי בצרתי, "יברך את הנערים" - מנשה ואפרים, "וידגו" הפירוש כ[[דגים]] שפרים ורבים ואין [[עין הרע]] שולטת בהם. | ||
בטעם שהוזכר בפסוק "המלאך" ולא "האלוקים", אף על פי שבפרשה כולה הוזכר "האלוקים", ביאר [[רבי יעקב צבי מקלנבורג]] על פי הנאמר בזוהר (פרשת משפטים) {{ציטוטון|המלאך הגואל דא שכינתא}}, מפני ש"מלאך" הוא אחד מכינויי ה[[שכינה]], וככתוב "ויסע מלאך האלקים".{{הבהרה|אך מדוע השינוי משאר האיזכורים בפרשה?}} | בטעם שהוזכר בפסוק "המלאך" ולא "האלוקים", אף על פי שבפרשה כולה הוזכר "האלוקים", ביאר [[רבי יעקב צבי מקלנבורג]] על פי הנאמר בזוהר (פרשת משפטים) {{ציטוטון|המלאך הגואל דא שכינתא}}, מפני ש"מלאך" הוא אחד מכינויי ה[[שכינה]], וככתוב "ויסע מלאך האלקים".{{הבהרה|אך מדוע השינוי משאר האיזכורים בפרשה?}} | ||
==רעפערענצן== | ==רעפערענצן== |
רעוויזיע פון 10:49, 14 דעצעמבער 2023
די ווערטער פונעם פסוק
|
---|
"הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ". |
בראשית מח, טז |
המלאך הגואל איז א פסוק וואס שטייט אין צענטער פון די ברכות וואס יעקב אבינו האט אנגעוואונטשן פאר מנשה און אפרים. גאר אסאך סגולות זענען אנגעהאנגען אין די פסוק ווי די פסוק ווערט געזאגט ביי קריאת שמע שעל המיטה אדער מיט קינדער אין געוויסע אומשטענדן און נאך.
די ווערטער
די פסוק איז:
הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ.
די טייטש דערפון שרייבט רש"י[1] בפירוש הברכה כתב רש"י ש"המלאך הגואל אתי" זה המלאך שרגיל להשתלח אלי בצרתי, "יברך את הנערים" - מנשה ואפרים, "וידגו" הפירוש כדגים שפרים ורבים ואין עין הרע שולטת בהם.
בטעם שהוזכר בפסוק "המלאך" ולא "האלוקים", אף על פי שבפרשה כולה הוזכר "האלוקים", ביאר רבי יעקב צבי מקלנבורג על פי הנאמר בזוהר (פרשת משפטים) ”המלאך הגואל דא שכינתא”, מפני ש"מלאך" הוא אחד מכינויי השכינה, וככתוב "ויסע מלאך האלקים".[אויסקלארונג פארלאנגט]