אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "משלוח מנות"

474 בייטן צוגעלייגט ,  פֿאַר 2 יאָר
אפדעיט, רעדאגירונג, פארברייטערט
(רעדאגירונג)
(אפדעיט, רעדאגירונג, פארברייטערט)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:2 Mishloach Manot.jpg|שמאל|ממוזער|250px|משלוחי מנות]]
[[קובץ:2 Mishloach Manot.jpg|שמאל|ממוזער|250px|משלוחי מנות]]
[[קובץ:MishloachManotChildren.JPG|שמאל|ממוזער|230px|ילדים נושאים משלוח מנות]]
[[קובץ:MishloachManotChildren.JPG|שמאל|ממוזער|230px|קינדער טראגן משלוח מנות]]
[[קובץ:OfraMishloach8340.JPG|230px|ממוזער|ילד מחופש בדרכו למסור משלוח מנות]]
[[קובץ:OfraMishloach8340.JPG|230px|ממוזער|אן פארשטעלט'ן יונגל גייענדיג איבערגעבן משלוח מנות]]
'''משלוח מנות''' איז איינע פון ​​די [[מצוה|מצוות]] פון [[יום טוב]] [[פורים]]. די מצוה איז אז יעדער מענטש דארף שיקן איינער צום צווייטן עסנווארג, כאטש צוויי פארצייעס, פאר כאטש איין מענטש. דער ציל פון דער מצוה איז צו פארגרעסערן פרידן און חסד צווישן די אידישע קינדער, ווי אויך צו פארזיכערן פאר די ארימעלייט אז זיי האבן די פורים [[סעודה]].
'''משלוח מנות''' איז איינע פון ​​די [[מצוה|מצוות]] פון [[יום טוב]] [[פורים]]. די מצוה איז אז יעדער מענטש דארף שיקן איינער צום צווייטן עסנווארג, כאטש צוויי פארצייעס, פאר כאטש איין מענטש. דער ציל פון דער מצוה איז צו פארגרעסערן פרידן און חסד צווישן די אידישע קינדער, ווי אויך צו פארזיכערן פאר די ארימעלייט אז זיי האבן די פורים [[סעודה]].


שורה 11: שורה 11:
==הלכות פון די מצוה==
==הלכות פון די מצוה==


[[קובץ:MishloachManotClosedDoor5.JPG|שמאל|ממוזער|230px|משלוחי מנות שהונחו לפני דלת סגורה]]
[[קובץ:MishloachManotClosedDoor5.JPG|שמאל|ממוזער|230px|משלוחי מנות וואס זענען געלייגט געווארן פארנט פון אן פארמאכטן טיר]]
[[חז"ל]] האבן ארויסגעלערנט, אז די וייניגסטע וואס ממוז, איז צו שיקן צוויי פרציעס פאר איין מענטש, פון דאס וואס ס'שטייט אין פסוק "משלוח '''מנות'''" (וואס קלינגט אפ כאטש צוויי) "איש '''לרעהו'''" (וואס קלינגט אפ איינער).
[[חז"ל]] האבן ארויסגעלערנט, אז די וייניגסטע וואס ממוז, איז צו שיקן צוויי פרציעס פאר איין מענטש, פון דאס וואס ס'שטייט אין פסוק "משלוח '''מנות'''" (וואס קלינגט אפ כאטש צוויי) "איש '''לרעהו'''" (וואס קלינגט אפ איינער).


שורה 20: שורה 20:
דער [[רמב"ם]] שרייבט אז: "כל המרבה לשלוח לרעים הרי זה משובח" ({{רמב"ם||מגילה וחנוכה|ב|טו|ללא=שם}}), דאך האלט ער אז די מער געשעצטע מצוה איז [[מתנות לאביונים]]: {{ציטוטון|מוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים מלהרבות ב[[סעודת פורים|סעודתו]] או בשלוח לרעיו, שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים|{{רמב"ם||מגילה וחנוכה|ב|יז}}}}.
דער [[רמב"ם]] שרייבט אז: "כל המרבה לשלוח לרעים הרי זה משובח" ({{רמב"ם||מגילה וחנוכה|ב|טו|ללא=שם}}), דאך האלט ער אז די מער געשעצטע מצוה איז [[מתנות לאביונים]]: {{ציטוטון|מוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים מלהרבות ב[[סעודת פורים|סעודתו]] או בשלוח לרעיו, שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים|{{רמב"ם||מגילה וחנוכה|ב|יז}}}}.


==טעמי פן די מצווה==
==טעמים פון די מצווה==
ס'איז דא וואס זאגן אז די טעם איז צו פארמערן פרענדשאפט צווישן די אידישע קינדער{{הערה|1=אזוי ווערט געברענגט דורך [[רבי שלמה אלקבץ]] אין זיין פירוש 'מנות הלוי' אויף [[מגילת אסתר]]. זעה אויך אין שו"ת [[חתם סופר]], או"ח סימן קצ"ו וואס ברענגט ארויס א [[נפקא מינה]] פון צווישן די צויי דאזיגע טעמים. זעה אויך אין שו"ת [[שרידי אש]], אין די נייע דרוק, ירושלים תשנ"ט ח"א סימן ס"א.}}, און ס'איז דא וואס זאגן אז די טעם איז צו העלפן פאר די ארעמעלייט וואס שעמען זיך צו בעטן פאר זיך [[צדקה]], אז אויך זיי זאלן קענען עסן די [[סעודת פורים]] ווי אללע אנדערע.{{הערה|1=אזוי ווערט געברענגט אין [[תרומת הדשן (ספר)|תרומת הדשן]], סימן קי"א.}}
ס'איז דא וואס זאגן אז די טעם איז צו פארמערן פרענדשאפט צווישן די אידישע קינדער{{הערה|1=אזוי ווערט געברענגט דורך [[רבי שלמה אלקבץ]] אין זיין פירוש 'מנות הלוי' אויף [[מגילת אסתר]]. זעה אויך אין שו"ת [[חתם סופר]], או"ח סימן קצ"ו וואס ברענגט ארויס א [[נפקא מינה]] פון צווישן די צויי דאזיגע טעמים. זעה אויך אין שו"ת [[שרידי אש]], אין די נייע דרוק, ירושלים תשנ"ט ח"א סימן ס"א.}}, און ס'איז דא וואס זאגן אז די טעם איז צו העלפן פאר די ארעמעלייט וואס שעמען זיך צו בעטן פאר זיך [[צדקה]], אז אויך זיי זאלן קענען עסן די [[סעודת פורים]] ווי אללע אנדערע.{{הערה|1=אזוי ווערט געברענגט אין [[תרומת הדשן (ספר)|תרומת הדשן]], סימן קי"א.}}


שורה 27: שורה 27:
{{ציטוט|תוכן=ויאמר להם: לכו אכלו משמנים ושתו ממתקים '''ושִלחו מנות לאין נכון לו''' כי קדוש היום לאדונינו... וילכו כל העם לאכול ולשתות '''ולשלח מנות''' ולעשות שמחה גדולה כי הבינו בדברים אשר הודיעו להם|מקור={{תנ"ך|נחמיה|ח|י|יב}}|מירכאות=כן}}
{{ציטוט|תוכן=ויאמר להם: לכו אכלו משמנים ושתו ממתקים '''ושִלחו מנות לאין נכון לו''' כי קדוש היום לאדונינו... וילכו כל העם לאכול ולשתות '''ולשלח מנות''' ולעשות שמחה גדולה כי הבינו בדברים אשר הודיעו להם|מקור={{תנ"ך|נחמיה|ח|י|יב}}|מירכאות=כן}}


אמנם, דין זה שונה באופן מהותי מדין משלוח מנות בפורים, שכן אין הוא "איש לרעהו" בתור אחווה, אלא "לאין נכון לו", ויש בכך דמיון דווקא למצווה אחרת של חג הפורים, [[מתנות לאביונים]]. עם זאת, לפי הטעם האמור שמשלוח המנות בפורים גם הוא נועד לספק צורכי סעודה לאלו שאין ידם משגת לקנות, ייתכן שיש קשר בין הדברים (וייתכן שמפסוק זה למד תרומת הדשן את חידושו).
אבער דער משלוח מנות איז היבש אנדערשער, וייל דאס איז געוואנדן צו "לאין נכון לו" אז ער זאהל האבן, נישט ווי די פורימ'דיגער משלוח מנות וואס איז "איש לרעהו" צו פאר מערערן די פרעדשאפט, און אין דעם איז צופעליג פארהאן אן ענדליכקייט צו אן אנדערן מצוה פון פורים, דאס איז [[מתנות לאביונים]]. אבער לויט דעם אויבנדערמאנטן טעם אז די משלוח מנות פורים איז אויך צו פארזיכערן די באדערפענישן פון סעודת פורים פאר די וואס קענען זיך נישט ערלויבן צו קויפן, קען זיין א קאנטאקט צווישן די צויי סארטן משלוח מנות.


== ראו גם ==
==זעט אויך==
* [[מקרא מגילה]]
* [[מקרא מגילה]]
* [[מתנות לאביונים]]
* [[מתנות לאביונים]]
* [[סעודת פורים]]
* [[סעודת פורים]]


==לקריאה נוספת==
==לייענט מער==
* יהודה סרבניק, "מצות משלוח מנות וטעמיה", בתוך: משה גנץ, [[אורי דסברג]] (עורכים), '''כי שרית: קובץ מאמרים לימי הפורים לזכרו של מנחם ישראל גנץ''', מהדורה ב מתוקנת, שעלבים: משפחת גנץ, תשמ"ט, עמ' 163–168.
* יהודה סארעבניק, "מצות משלוח מנות וטעמיה", אין: משה גנץ, [[אורי דסברג]] (עורכים), '''כי שרית: קובץ מאמרים לימי הפורים לזכרו של מנחם ישראל גנץ''', צוייטן פארראכטענעם דרוק, שעלבים: משפחת גנץ, תשמ"ט, עמ' 163–168.
* מאיר רפלד, "משלוח מנות בפורים: גלגולי נוסח ונוהגים", בתוך: [[דניאל שפרבר]], '''מנהגי ישראל: מקורות ותולדות''', חלק ששי, ירושלים: [[מוסד הרב קוק]], תשנ"ח, עמ' רכז–רמא; נדפס שוב בתוך: מאיר רפלד, '''נתיבי מאיר: אסופת מאמרים''', מרכז שפירא: [חמו"ל], תשע"ג, עמ' 210–224.
* מאיר ראפעלד, "משלוח מנות בפורים: גלגולי נוסח ונוהגים", אין: [[דניאל שפרבר]], '''מנהגי ישראל: מקורות ותולדות''', זעקס'טן באנד, ירושלים: [[מוסד הרב קוק]], תשנ"ח, עמ' רכז–רמא; איבערגעדרוקט אין: מאיר ראפעלד, '''נתיבי מאיר: אסופת מאמרים''', מרכז שפירא: דער [מו"ל], תשע"ג, עמ' 210–224.
* הרב ישראל דנדרוביץ, "בשר לא מבושל - האם קרוי מנה (על המשמעות המילולית של מנה בלשון המקרא ובלשון חכמים)", בתוך: '''[[אור ישראל (מונסי)|אור ישראל]]''', גיליון עא, תשרי תשע"ו, עמודים: קעח-קפח.
* הרב ישראל דאנדראביטש, "בשר לא מבושל - האם קרוי מנה (על המשמעות המילולית של מנה בלשון המקרא ובלשון חכמים)", אין: '''[[אור ישראל (מונסי)|אור ישראל]]''', גיליון עא, תשרי תשע"ו, עמודים: קעח-קפח.


== קישורים חיצוניים ==
==אנידרויסנדיגע צוגאבן==
{{מיזמים|ויקימילון=משלוח מנות|ויקישיתוף=Category:Mishloach manot|שם ויקישיתוף=משלוח מנות}}
{{מיזמים|ויקימילון=משלוח מנות|ויקישיתוף=Category:Mishloach manot|שם ויקישיתוף=משלוח מנות}}
* {{HebrewBooks||משלוח מנות|41737|בתוך: [[יום-טוב לוינסקי]] (עורך), '''ספר המועדים''', כרך ו: פורים, ל"ג בעמר, חמשה עשר באב, תל אביב: [[עונג שבת (אגודה)|אגודת עונג שבת]] על ידי [[דביר (הוצאת ספרים)|דביר]], תשט"ו, עמ' 137–151|עמוד=152}}
* {{HebrewBooks||משלוח מנות|41737|בתוך: [[יום-טוב לוינסקי]] (עורך), '''ספר המועדים''', זעקס'טן באנד: פורים, ל"ג בעמר, חמשה עשר באב, תל אביב: [[עונג שבת (אגודה)|אגודת עונג שבת]] דורך [[דביר (הוצאת ספרים)|דביר]], תשט"ו, עמ' 137–151|עמוד=152}}
*{{אתר ישיבה|קישור=http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=54448|תיאור=משלוח מנות - לקט הלכות}}
*{{אתר ישיבה|קישור=http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=54448|תיאור=משלוח מנות - לקט הלכות}}
* {{קיצור שולחן ערוך|קמב}}
* {{קיצור שולחן ערוך|קמב}}
* חגי דביר, [http://www.yhn.co.il/articals/qtgwrywt-mwdym/pwrym/purim-chagaydvir משלוח מנות מתנות לאביונים ומה שביניהם]
* חגי דביר, [http://www.yhn.co.il/articals/qtgwrywt-mwdym/pwrym/purim-chagaydvir משלוח מנות און מתנות לאביונים און וואס איז ענדערש צווישן זיי]
* הרב [[מרדכי אליהו]], [http://www.harav.org/Dmuto/ArticleDetail.asp?ID=226 לשם מה תיקנו מצוות משלוח מנות ומתנות לאביונים], באתר הרב מרדכי אליהו
* הרב [[מרדכי אליהו]], [http://www.harav.org/Dmuto/ArticleDetail.asp?ID=226 אויף וואס ארויף האט מען פארגעזעצט די מצוות פון משלוח מנות און מתנות לאביונים], באתר הרב מרדכי אליהו
* הרב [[אליעזר מלמד]] - [http://ph.yhb.org.il/05-16-04/ הלכות פורים מתוך הפניני הלכה]
* הרב [[אליעזר מלמד]] - [http://ph.yhb.org.il/05-16-04/ הלכות פורים פון פניני הלכה]
 
==רעפערענצן==


== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}
{{פורים}}
{{פורים}}
{{הבהרה הלכתית}}
{{הבהרה הלכתית}}
אספקלריה רעדאקטארן
1,366

רעדאגירונגען