אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "רבי משה חיים אפרים פון סדילקאוו"

←‏ביאגראפיע: רעדאגירונג
ק (←‏ביאגראפיע: אינערליכע פארבינדונגען)
(←‏ביאגראפיע: רעדאגירונג)
שורה 3: שורה 3:


== ביאגראפיע ==
== ביאגראפיע ==
איז געבורן געווארן צו [[יחיאל (מיכל) אשכנזי]] און [[אדל די טאכטער פון בעל שם טוב|אדל]], טאכטער פון [[בעש"ט]]. רבי אפרים נולד ב[[מז'יבוז']] עיר מגורי סבו. שנת לידתו אינה ידועה וחלוקות הדעות על גילו בעת פטירת סבו [[הבעל שם טוב]] (בחג השבועות שנת [[תק"כ]]). על פי "ספר החסידות" של [[אברהם כהנא]] נולד בשנת [[תק"ב]] ואילו בספר "החסידות והחסידים" של [[שמואל אבא הורודצקי]] נולד בשנת [[תק"ח]]. חשיבות הוויכוח נוגעת לטיב זכרונותיו מדרשותיו של סבו בילדותו ובנעוריו. יהא גילו אשר יהא, סבו הבעל שם טוב מכנה אותו: "עילוי גדול בתכלית הלימוד", זאת באיגרת לגיסו רבי [[גרשון מקיטוב]] משנת [[תקי"ג]] לערך, כלומר כשהיה בן חמש או בן אחת-עשרה.  
איז געבורן געווארן צו [[יחיאל מיכל אשכנזי]] און [[אדל די טאכטער פון בעל שם טוב|אדל]], טאכטער פון [[בעש"ט]] אין [[מעזשביזש]] די שטאט וויזיין זיידע האט געוואוינט. די יאָר פון זיין געבורט איז אומבאַקאַנט{{הערה|זענען פארהאן אפאר מיינונגען איבער זיין עלטער אין דער צייט פון זיין זיידע'ס פטירה אום [[יו"ט]] [[שבועות]] [[ה'תק"כ]]. אין "ספר החסידות" פון [[אברהם כהנא]] ווערט געברענגט אז ער איז געבורן אום יאר [[ה'תק"ב]], און אין ספר "החסידות והחסידים" פון [[שמואל אבא האראדצקי]] ווערט געברענגט אז ער איז געבורן אום יאר [[ה'תק"ח]]. די וויכטיקייט פון דער דעבאַטע איז די קוואַליטעט פון זיינע זכרונות פון זיין זיידעס דרשות אין זיין קינדשאַפט און יוגנט.}}. {{ש}}זיין זיידע רופט אים אן: "עילוי גדול בתכלית הלימוד"{{ביאור|אין די בריוו צו זיין שוואגער [[רבי גרשון פון קיטוב]]. די בריוו איז בערך פון יאר [[ה'תקי"ג]], ד.ה. ווען ער איז געווען צווישן פינף און עלף יאר.}}


לאחר פטירת סבו, למד אצל תלמידיו רבי דב בער [[המגיד ממעזריטש]], וכן אצל [[רבי זאב וולף קיציס]], ובעיקר אצל רבה של פולנאה מחבר הספר [[תולדות יעקב יוסף]] המהווה למעשה את המקור הראשון והמרכזי לתורת הבעש"ט, אולם למרות זאת נחשב רבי אפרים כבן הדור השני לחסידות, כיוון שהוא עצמו קיבל ישירות מתורת סבו ואף מצטט אמירות ישירות שלו בספרו.
נאכן זיידן'ס פטירה האט ער געלערנט ביי זיינע [[תלמיד]]ים [[רבי דוב בער פון מעזריטש]], ווי אויך ביי [[רבי זאב וואלף קיציס]], און באזונדערס ביי דעם רב פון פּאָלנע, דער מחבר פון דעם ספר. [תולדות יעקב יוסף]], וואָס איז למעשה דער ערשטער און צענטראלער מקור פון תורת הב”ש, אבער טראץ דעם ווערט רבי אפרים פאררעכנט ווי א מיטגליד פונעם צווייטן דור פון חסידות, ווייל ער האט אליין באקומען דירעקט פון זיין זיידנס תורה. און אפילו ציטירט זיינע דירעקטע ווערטער אין זיין ספר.לאחר פטירת סבו, למד אצל תלמידיו רבי דב בער [[המגיד ממעזריטש]], וכן אצל [[רבי זאב וולף קיציס]], ובעיקר אצל רבה של פולנאה מחבר הספר [[תולדות יעקב יוסף]] המהווה למעשה את המקור הראשון והמרכזי לתורת הבעש"ט, אולם למרות זאת נחשב רבי אפרים כבן הדור השני לחסידות, כיוון שהוא עצמו קיבל ישירות מתורת סבו ואף מצטט אמירות ישירות שלו בספרו.


"בעל הדגל" כיהן כרב ומגיד מישרים בעיירה [[סדילקוב]], הסמוכה לעיר [[שפטיבקה]] ולא רחוקה ממז'יבוז' עיירת הולדתו. בשנת [[תקמ"ח]] לערך, שב רבי משה חיים אפרים לעיירת הולדתו מז'יבוז' בה כיהן אחיו [[רבי ברוך ממז'יבוז']] כ[[אדמו"ר]]. משום כך, פנה הוא להתפלל בבית מדרשו של סבו הבעש"ט ואף הוא כיהן בעיר כאדמו"ר. ידוע שקשר הידידות בין האחים היה הדוק מאוד, אף על פי ששניהם כיהנו בכתר האדמו"רות בעיר אחת.
"בעל הדגל" כיהן כרב ומגיד מישרים בעיירה [[סדילקוב]], הסמוכה לעיר [[שפטיבקה]] ולא רחוקה ממז'יבוז' עיירת הולדתו. בשנת [[תקמ"ח]] לערך, שב רבי משה חיים אפרים לעיירת הולדתו מז'יבוז' בה כיהן אחיו [[רבי ברוך ממז'יבוז']] כ[[אדמו"ר]]. משום כך, פנה הוא להתפלל בבית מדרשו של סבו הבעש"ט ואף הוא כיהן בעיר כאדמו"ר. ידוע שקשר הידידות בין האחים היה הדוק מאוד, אף על פי ששניהם כיהנו בכתר האדמו"רות בעיר אחת.
אספקלריה רעדאקטארן
1,366

רעדאגירונגען