נַחְשׁוֹן בֶּן עַמִּינָדָב איז געווען דער נשיא פון שבט יהודה. ער איז דער פאטער פון שלמון, און דער ברודער פון אלישבע בת עמינדב (וואס איז געווען חתונה געהאט צו אהרן הכהן), און דער זיידע פון ​​בעז, מאַן פון רות המואביה, וואס פון זיינע קינדער איז אַרויסגעקומען דוד המלך. ביי יציאת מצרים איז ער געווען דער ערשטער אריינצושפּרינגען אין ים סוף איידער דער ים האט זיך צושפאלטן אויף צוויי, און האט דערמיט באוויזן זיין אמונה אין גאט, און דערמיט געווארן א סימבאל פון אריגינאליטעט און פיאנערשאפט.

ביאגראפיע

זיין טאטע איז געווען עמינדב, פון שבט יהודה.

זיינע זינען זענען געווען שלמון, אלימלך, פלוני אלמוני, און די טאטע פון נעמי[1]. פון שלמון'ס קינדער איז ארויס דוד המלך און נאך אים די גאנצע שושלת המלוכה.

אין סוף מגילת רות[2] איז באשריבן די סדר היחס פון נחשון ביז דוד המלך, ווי פאלגנד:

וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת פָּרֶץ, פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת חֶצְרוֹן. וְחֶצְרוֹן הוֹלִיד אֶת רָם, וְרָם הוֹלִיד אֶת עַמִּינָדָב. וְעַמִּינָדָב הוֹלִיד אֶת נַחְשׁוֹן, וְנַחְשׁוֹן הוֹלִיד אֶת שַׂלְמָה. וְשַׂלְמוֹן הוֹלִיד אֶת בֹּעַז, וּבֹעַז הוֹלִיד אֶת עוֹבֵד. וְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת יִשָׁי, וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת דָּוִד.

דמותו

נחשון ווערט דערמאנט צום ערשטן מאל אין דער תורה ווען אהרן הכהן האט געהייראט אלישבע "וַיִּקַּח אַהֲרֹן אֶת אֱלִישֶׁבַע בַּת עַמִּינָדָב אֲחוֹת נַחְשׁוֹן לוֹ לְאִשָּׁה" (
פאראמעטער פעלערן אין מוסטער:תנ"ך

פאראמעטער [ קצר ] ערשיינען נישט אין מוסטער דעפיניציע
לוא־פעלער: (ביים רופן מוסטער:תנ"ך) נמצא פרמטר לא בשימוש "קצר=".שמות ו, כג)[3].

ביי די תקופה אין מדבר האָט נחשון געדינט אַלס נשיא פון שבט יהודה, און איז געווען דער ערשטער פון די נשיאים וואָס האָט מקריב געווען די קרבנות הנשיאים, ביי די טאג פון חנוכת המשכן, א ניסן פון דעם צווייטן יאָר צו יציאת מצרים. (ב' תמ"ט).


שכרו של נחשון

  • שמו נחשון ניתן לו בזכות שהוא ירד ראשון אל נחשול הים[4].
  • בזכות מעשהו ניתנה המלוכה בעם ישראל לשבט יהודה[5].
  • מזרעו יצאו דמויות גדולות: דוד המלך, מלך המשיח, דניאל, חנניה, מישאל ועזריה. [6]
  • למרות ששבט יהודה לא היה הבכור שבשבטים, נחשון בן עמינדב – נשיא שבט יהודה – הביא את קורבנו ראשון, ויש האומרים כי גם זה נעשה כשכר על מסירות נפשו.
  • משה רבנו בחר אותו להיות אחד משבעים הזקנים. [7]

במדרש

מעשהו של נחשון בקריעת ים סוף, מובא בגמרא במסכת סוטה:

היה רבי מאיר אומר, כשעמדו ישראל על הים, היו שבטים מנצחים זה עם זה. זה אומר: אני יורד תחילה לים וזה אומר: אני יורד תחילה לים. מתוך שהיו עומדים וצווחים - קפץ שבטו של בנימין וירד לים תחילה. אמר לו רבי יהודה: לא כך היה מעשה, אלא זה אומר אין אני יורד תחילה לים וזה אומר אין אני יורד תחילה לים. מתוך שהיו עומדין ונוטלין עצה אלו באלו קפץ נחשון בן עמינדב וירד לים תחילה"

דמותו

במחשבת ישראל, נחשון מסמל גם את ההשתדלות הטבעית שעל האדם לעשות, כדרך לקבל סיוע מהקב"ה, במקום לשבת בחיבוק ידיים ולצפות לנס, שכן נחשון בן עמינדב קפץ לים סוף עוד לפני שנבקע הים, ורק לאחר שהגיע לעומק בו הגיעו המים עד לצווארו, נבקע הים לשניים ובני ישראל עברו בו.

במהלך הדורות הפך נחשון לסמל המייצג ראשוניות והעזה. על-שם נחשון נטבע המושג "קפיצה נחשונית", כתיאור לקפיצה נועזת, "מבצע נחשון" (המבצע לפריצת הדרך לירושלים הנצורה במלחמת השחרור), שמות של יחידות צבאיות בצה"ל ובשב"ס, שמה של המכינה הקדם-צבאית הראשונה "נחשון" ועוד.

כיום, שכבת י' בתנועת הנוער העובד והלומד במעגל המחדשים וכיתות ה' בתנועת הצופים מקבלים את התואר 'הנחשונים' על שם נחשון בן עמינדב.

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. בבא בתרא צא, א
  2. רות ד, יח–כב
  3. די סיבה צוליב וואס אלישבע ווערט אויך דערמאנט אלס שוועסטער פון נחשון און נישט נאר מיטן נאמען פון איר פאטער עמינדב, איז צו אונז לערנען אז איינער וואס הייראט א פרוי, זאהל בעפאר איבערקוקן ווער זענען אירע ברודער, רש"י אויפן ארט.
  4. מכילתא בשלח ה, פרקי דרבי אליעזר מב, במדבר רבה יג
  5. מסכת סוטה לז, א ומכילתא בשלח פרשה ה
  6. מדרש רבה במדבר יא
  7. ילקוט שמעוני במדבר, תשלו.
  8. המדרש מופיע בשינוי נוסח גם במכילתא על בשלח פרשה ב

קטגוריה:נשיאי שבטי ישראל [[{{{1}}}|ו{{{1}}}]]