רוי:נמרוד

פון המכלול
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אשורישע איינקריצונג פון א העלד יעגער פריערדיגער קעניג וואס מאנכע אידענטיפיצירן אים מיט נמרוד

נִמְרוֹד איז א תנ"ך שישקע וואס ווערט דערמאנט אין בראשית י, ווי א זון פון כוש (זון פון חם), זון פון נח.

אין תנ"ך און מדרש

נמרוד קעגן דעם הינטרגרונט פון בבל טורעם, אויל מאלעריי פון די 17'טע יארהונדערט

אין קעגנזאץ צו א מערהייט כאראקטערס וואס ווערן דערמאנט אין פרשת נח, שטעלט זיך נישט פאר נמרוד צו זיין א טאטע פון א געוויסע פאלק, נאר שטייט ווי א כאראקטער פאר זיך. ער ווערט נישט פארגעשטעלט נאר מיטן צייכענען זיין נאמען, ווי אנדערע כאראקטערס אין די פרשה, נאר עס ווערן אויך געברענגט אפאר איינצעלהייטן וועגן זיין לעבן, אז ער איז געווען א העלד יעגער, אז זיין קעניגרייך האט אנגעוואנדן אין שנער, אין די שטעט בבל, ארך, אכד און כלנה (א שטאט וואס מען טרעפט נישט היינט). לויטן רמב"ן און נאך מפרשים האט נמרוד געבויט און צוגאב צו זיי אין אשור די שטעט נינוה, כלח, רסן און רחובות עיר (אויך איר טרעפט מען נישט היינט). אין מיכה ה, ווערט דערמאנט "ארץ נמרוד" אין באציאונג צו בבל.

נמרוד האט געלעבט ארום 215 יאר פון א'תתק"ח ביז ווען אברהם איז נפטר געווערן אום ב'קכ"ג. טייל מפרשים זאגן אז ער איז געהארגעט געווארן דורך עשיו ווען עשיו האט גערויבט פון נמרוד זיין ספעציעלע קלייד.

זיין נאמען ווערט געטייטשט צו שאנד ווי א ווידערשפעניגער אין גאט ווי עס ווערט ערקלערט אין חז"ל, צווישן אנדערע איז צו אים מיוחס אין מדרש דאס אונטערנעמונג פון בויען די בבל טורעם, און אזוי אויך ווערט דערציילט אויף אים אין מדרש אז ער האט באפוילן אריינווארפן אברהם אין אויוון, אין זיין יוגנט, צוליב זיין אפזאגן זיך פון זיך בוקן צו די געטער פון בבל. אין מדרש אברהם און די צלמים וואס ערשיינט אין בראשית רבה ווערט געשילדערט די טעאלאגישע דעבאטע צווישן אברהם דער מאנאטעיסט און נמרוד דער געצנדינער: אין גמרא (בבא בתרא, צא, א) ווערט דערציילט אז נמרוד האט איינגעשפארט פאר אברהם אין שטאט כותה במשך דריי יאר.[1]


נטלו ומסרו לנמרוד. אמר לו: עבוד לאש. אמר לו אברהם: ואעבוד למים, שמכבים את האש? אמר לו נמרוד: עבוד למים! אמר לו: אם כך, אעבוד לענן, שנושא את המים? אמר לו: עבוד לענן! אמר לו: אם כך, אעבוד לרוח, שמפזרת עננים? אמר לו: עבוד לרוח! אמר לו: ונעבוד לבן אדם, שסובל הרוחות (=שיש בתוכו "רוח", כלומר נשמה)? אמר לו: מילים אתה מכביר, אני איני משתחוה אלא לאוּר (=לאש) - הרי אני משליכך בתוכו, ויבא אלוק שאתה משתחוה לו ויצילך הימנו!

בראשית רבה ל"ח, יג

גם יוסף בן מתתיהו (קדמוניות היהודים, ספר א פרק 4) מתאר את נמרוד כמציב אלטרנטיבה לכניעת האדם לאיתני הטבע ולשליטת ה', וקורא לבני האדם לשלוט בטבע ואף להתגונן מפני ה' באמצעות מגדל בבל שיגן עליהם מפני סכנת המבול.

רבי אברהם אבן עזרא מפרש את הפשט של המקרא "לפני ה'" שנמרוד היה צד בעלי חיים ומקריבם עולה לה'[2], אך הוא מוסיף שהדרש דורש זאת אחרת.

בדרש חז"ל, אמרפל המוזכר בספר בראשית הוא נמרוד ושמו נדרש בנוטריקון שאמר לאברהם פול לכבשן האש (עירובין נג, א).

השם "נמרוד"

ביהדות יש הסתייגות משימוש בשם "נמרוד", משום היותו אדם רשע, ובפרט כששמו מורה על טבעו הרע. אך בקרב מי שאינם שומרי תורה ומצוות שם זה היה מצוי בעבר אך נתמעט מאוד כיום.

הסיפורים שנקשרו לשמו של נמרוד מופיעים, להבדיל, גם במסורות הנצרות והאסלאם והשם מופיע כשם משפחה נוצרי. קיימים גם כתבי עת בתחומים שונים הנושאים את השם נמרוד. הדימוי של נמרוד כגיבור ציד קיבל ביטוי בשימושו כשם של ספינות מלחמה בריטיות, מטוס קרב בריטי, הוקר נמרוד, מטוס סיור בריטי, הוקר סידלי נמרוד, וטיל נ"ט ישראלי, נמרוד.

למרגלות החרמון נמצא מבצר נמרוד, וסמוך אליו הוקם היישוב נמרוד. בחמש מדינות בארצות הברית קיימים יישובים הנושאים את השם נמרוד.

לקריאה נוספת

  • Uehlinger, Christoph. "Nimrod." Pages 627-630 in Dictionary of Deities and Demons in the Bible. Edited by Karel van der Toorn, Bob Becking, and Pieter W. van der Horst. 2nd ed. Leiden: Brill, 1999. ISBN 90-04-11119-0

קישורים חיצוניים

  • נמרוד, אין "אנציקלופדיה יהודית" אויף "דעת"
  • "נמרוד", JewishEncyclopedia.com (ענגליש)
  • ה' מציל את אברהם מאש נמרוד, איור מתוך מחזור לייפציג, שנת 1320 בקרוב, באתר הספרייה הווירטואלית של מטח

הערות שוליים

קטגוריה:אישים בספר בראשית קטגוריה:מלכי הגויים בתנ"ך קטגוריה:אברהם










רעפערענצן