אספקלריה רעדאקטארן
1,366
רעדאגירונגען
(פארברייטערט, רעדאגירונג) |
(←זמן קרבנות הנשיאים: רעדאגירונג) |
||
| שורה 7: | שורה 7: | ||
{{ציטוט|תוכן="קַעֲרַת כֶּסֶף אַחַת שְׁלֹשִׁים וּמֵאָה מִשְׁקָלָהּ מִזְרָק אֶחָד כֶּסֶף שִׁבְעִים שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ שְׁנֵיהֶם מְלֵאִים סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן לְמִנְחָה. כַּף אַחַת עֲשָׂרָה זָהָב מְלֵאָה קְטֹרֶת. פַּר אֶחָד בֶּן בָּקָר אַיִל אֶחָד כֶּבֶשׂ אֶחָד בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה. שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת. וּלְזֶבַח הַשְּׁלָמִים בָּקָר שְׁנַיִם אֵילִם חֲמִשָּׁה עַתֻּדִים חֲמִשָּׁה כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה חֲמִשָּׁה"|מקור=[[פרשת נשא]], {{תנ"ך|במדבר|ז}}}} | {{ציטוט|תוכן="קַעֲרַת כֶּסֶף אַחַת שְׁלֹשִׁים וּמֵאָה מִשְׁקָלָהּ מִזְרָק אֶחָד כֶּסֶף שִׁבְעִים שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ שְׁנֵיהֶם מְלֵאִים סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן לְמִנְחָה. כַּף אַחַת עֲשָׂרָה זָהָב מְלֵאָה קְטֹרֶת. פַּר אֶחָד בֶּן בָּקָר אַיִל אֶחָד כֶּבֶשׂ אֶחָד בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה. שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת. וּלְזֶבַח הַשְּׁלָמִים בָּקָר שְׁנַיִם אֵילִם חֲמִשָּׁה עַתֻּדִים חֲמִשָּׁה כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה חֲמִשָּׁה"|מקור=[[פרשת נשא]], {{תנ"ך|במדבר|ז}}}} | ||
== | == די צייט דערפון == | ||
די אנגענומענע מיינונג אין [[חז"ל]] איז, אז די קרבנות פון די נשיאים זענען געבראכט געווארן אויף [[ראש חודש]] ניסן, אנגעהויבן פונעם אכטן טאג פון [[שבעת ימי המילואים]], דורכאויס צוועלף טעג. דער מיינונג האט א אפקלאנג [[הלכה]]'דיג היינט צוטאגס אויך, אין פארעם פון אן איסור צו [[הספד|מספיד]] זיין אדער [[תענית|פאסטן]] דורכאויס דעם גאנצן [[חודש ניסן]] {{הערה|ווייל רוב פון זיי זענען ימים טובים, א'-י"ב לחודש צוליב די קרבנות פון די נשיאים, י"ד-כ"א צוליב די [[פסח]] טעג.}}, אין דערצו זאגט מען נישט קיין [[תחנון]] ביים [[תפילה|דאווענען]] דוראויס דעם גאנצן חודש. | |||
אולם הבנה זו קשה מכיוון שתיאור היום השמיני לחנוכת המשכן הוא ב[[פרשת שמיני]] שבחומש ויקרא, ואילו קרבנות הנשיאים מתוארים ב[[פרשת נשא]] שבחומש במדבר. בפרשת שמיני לא נאמר מאומה על קרבנות הנשיאים, ואילו בפרשת נשא לא נאמר מאומה על מעשה אהרון ובניו ב[[חנוכת המשכן]]. כמו כן, בתחילת חומש במדבר מצוין התאריך, ראש חודש אייר בשנה השנייה, ואילו על פי ההבנה הנ"ל אין הכתובים מסודרים באופן כרונולוגי. | אָבער דער מיינונג איז שווער, ווייל דער באַשרייבונג פון יום השמיני פֿאַר חנוכת המשכן איז אין [[פרשת שמיני]] אין חומש ויקרא, בשעת די קרבנות פון די נשיאים ווערן באַשריבן אין [[פרשת נשה]] אין חומש אין. די מדבר. אין פרשת שמיני ווערט גאָרנישט געזאָגט וועגן קרבנות פון די נשיאים, בשעת אין פרשת נשה ווערט גאָרנישט געזאָגט וועגן מעשה אהרן ובניו אין חנוכת המשכן. אויך אין אנהייב חומש אין מדבר ווערט אנגעצייכנט דער דאטום, ראש חודש אייר אין צווייטן יאר, בשעת לויט די אויבנדערמאנטע פארשטאנד זענען די כתובים נישט כראנאלאגיש אויסגעשטעלט.אולם הבנה זו קשה מכיוון שתיאור היום השמיני לחנוכת המשכן הוא ב[[פרשת שמיני]] שבחומש ויקרא, ואילו קרבנות הנשיאים מתוארים ב[[פרשת נשא]] שבחומש במדבר. בפרשת שמיני לא נאמר מאומה על קרבנות הנשיאים, ואילו בפרשת נשא לא נאמר מאומה על מעשה אהרון ובניו ב[[חנוכת המשכן]]. כמו כן, בתחילת חומש במדבר מצוין התאריך, ראש חודש אייר בשנה השנייה, ואילו על פי ההבנה הנ"ל אין הכתובים מסודרים באופן כרונולוגי. | ||
בעקבות קשיים אלו, מפרש האברבנאל שקרבנות הנשיאים לא הוקרבו בראש חודש ניסן אלא בחודש אייר. האירוע המתואר בפרשת שמיני הוא תחילת העבודה של הכהנים במשכן. ואילו האירוע שבפרשת נשא הוא חגיגה נוספת של חנוכה המשכן מצד הנציגים של בני ישראל. כך מובן מדוע בתורה נזכרים אלו כשני אירועים שונים, וכן מתורץ הקושי הכרונולוגי. | בעקבות קשיים אלו, מפרש האברבנאל שקרבנות הנשיאים לא הוקרבו בראש חודש ניסן אלא בחודש אייר. האירוע המתואר בפרשת שמיני הוא תחילת העבודה של הכהנים במשכן. ואילו האירוע שבפרשת נשא הוא חגיגה נוספת של חנוכה המשכן מצד הנציגים של בני ישראל. כך מובן מדוע בתורה נזכרים אלו כשני אירועים שונים, וכן מתורץ הקושי הכרונולוגי. | ||