אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "ביטול חמץ"

פון המכלול
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(זיי מבטל רי-ווערסיע 215525 פון נייטראלער (רעדן))
צייכן: אַנולירונג
(אנהייב איבערזעצונג)
שורה 1: שורה 1:
{{סוגיה
{{סוגיא
|מקרא={{תנ"ך|שמות|יב|טו|קצר=כן}}
|מקרא={{תנ"ך|שמות|יב|טו|קצר=כן}}
|משנה={{משנה|פסחים|א|ללא=שם}}
|משנה={{משנה|פסחים|א|ללא=שם}}
שורה 10: שורה 10:
|שם=}}
|שם=}}
[[קובץ:V09p549001 Passover.jpg|300px|ממוזער|[[בדיקת חמץ]]]]
[[קובץ:V09p549001 Passover.jpg|300px|ממוזער|[[בדיקת חמץ]]]]
'''ביטול חמץ''' היא [[מצווה]] המבוצעת טרם [[חג הפסח]], וכניסתם לתוקף של איסורי ה[[תורה]] הנוגעים לעניין ה[[חמץ]] והחזקתו במשך שבעת ימי החג. ביסוד, ביטול החמץ לבדו נועד לסייע בהפקעתם של איסורי החמץ,{{הערה|1="מ[[דאורייתא]], בביטול בעלמא סגי [די]" (פסחים ד ב)}} אך [[חז"ל]] הוסיפו על הביטול, גם את [[בדיקת חמץ|בדיקת החמץ]] ו[[ביעור חמץ|ביעורו]].  
'''ביטול חמץ''' איז די [[מצווה]] וואס ווערט אויסגעפירט בעפאר דעם [[יום טוב]] [[פסח]], איידער עס גייט אריין אין קראפט די איסורים פון [[חמץ]] אום פסח. מ[[דאורייתא]], וואלט "ביטול" אליין געווען גענוג אוועקצונעמען די איסורים פון חמץ{{הערה|"{{מונחון|מדאורייתא|מן התורה}}, {{מונחון|בביטול בעלמא סגי|איז בלויזער "ביטול" גענוג}}!" {{בבלי|פסחים|ד|ב}}}}, אבער [[חז"ל]] האבן צוגעלייגט אז עס פעלן זיך אויך אויס [[בדיקת חמץ]] און [[ביעור חמץ]].


על אופיו של הביטול ועל צורתו ההלכתית, קיימים דיונים נרחבים בספרות ה[[ראשונים]].
איבערן כאראקטער און פארמאט פון "ביטול חמץ", זענען פארהאן לענגערע שמועסן אין די [[ראשונים]].


==חובת הביטול==
==די מצווה==
===שיטת רש"י===
===שיטת רש"י===
על מקור החיוב בתורה על מצוות הביטול נחלקו [[רש"י]] ו[[בעלי התוספות]]. אך למעשה אין זו מחלוקת על המקור בלבד. עצם מהותו של הביטול שונה לפי כל אחד מהמקורות השונים. מדבריו של רש"י{{הערה|1={{בבלי|פסחים|ד|ב}} ד"ה בביטול בעלמא}} נראה כי הביטול הוא קיום מצוות "'''תשביתו'''" שנאמרה בתורה: {{הדגשה|... אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם כִּי כָּל אֹכֵל חָמֵץ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל מִיּוֹם הָרִאשֹׁן עַד יוֹם הַשְּׁבִעִי|שמות יב ז|ספר שמות, פרק י"ב, פסוק ט"ו}} ועל זה מעיר רש"י: "דכתיב 'תשביתו' ולא כתיב 'תבערו', והשבתה דלב היא השבתה". לדבריו, כאשר התורה מצווה להשבית את החמץ, אין הכוונה להשבתה מציאותית, אלא די בהשבתה בלב.
פארהאן א [[מחלוקת]] צווישן [[רש"י]] און [[בעלי התוספות]] וואו ס'איז דער מקור אין פסוק אויף מצוות ביטול חמץ, אבער למעשה איז דאס מחלוקת נישט בלויז איבערן "מקור", נאר דער עצם מהות פון "ביטול חמץ" איז געוואנדן אין דעם מחלוקת. פון רש"י'ס ווערטער{{הערה|{{בבלי|פסחים|ד|ב|מפרש=רש"י|ד"ה=בביטול בעלמא}}}} ווייזט אויס אז מיטן מבטל זיין דעם חמץ איז מען מקיים די מצווה פון '''"תשביתו"''' וואס שטייט אין פסוק: {{הדגשה|... אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם כִּי כָּל אֹכֵל חָמֵץ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל מִיּוֹם הָרִאשֹׁן עַד יוֹם הַשְּׁבִעִי|שמות יב ז|ספר שמות, פרק י"ב, פסוק ט"ו}} ועל זה מעיר רש"י: "דכתיב 'תשביתו' ולא כתיב 'תבערו', והשבתה דלב היא השבתה". לדבריו, כאשר התורה מצווה להשבית את החמץ, אין הכוונה להשבתה מציאותית, אלא די בהשבתה בלב.


ה[[רמב"ן]] בחידושיו ל[[מסכת פסחים]] מבאר: "ביטול כשמו, שיבטלו בלבו מתורת חמץ ואינו רוצה בקיומו, וכך הוא משמעות ההשבתה בכל מקום, כעניין ולא תשבית מלח ברית אלקיך, לא תבטל, וכן נמי [גם] משמעות שביתה - ביטול, וכן [[אונקלוס]] מתרגם תבטלון חמירא".
ה[[רמב"ן]] בחידושיו ל[[מסכת פסחים]] מבאר: "ביטול כשמו, שיבטלו בלבו מתורת חמץ ואינו רוצה בקיומו, וכך הוא משמעות ההשבתה בכל מקום, כעניין ולא תשבית מלח ברית אלקיך, לא תבטל, וכן נמי [גם] משמעות שביתה - ביטול, וכן [[אונקלוס]] מתרגם תבטלון חמירא".
שורה 35: שורה 35:
==הערות שוליים==
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים|יישור=ימין}}
{{הערות שוליים|יישור=ימין}}
 
{{קרד}}
{{חג הפסח}}
 
{{הבהרה הלכתית}}
[[קטגוריה:חמץ]]
{{וח}}
{{מיון ויקיפדיה|דף=ביטול חמץ|גרסה=23710113}}

רעוויזיע פון 21:42, 13 מערץ 2023

ביטול חמץ
(הויפט מקורות)
מקרא
פאראמעטער פעלערן אין מוסטער:תנ"ך

פאראמעטער [ קצר ] ערשיינען נישט אין מוסטער דעפיניציע
לוא־פעלער: (ביים רופן מוסטער:תנ"ך) נמצא פרמטר לא בשימוש "קצר=".שמות יב, טו
משנה פסחים פרק א'
משנה תורה
פאראמעטער פעלערן אין מוסטער:רמב"ם

פאראמעטער [ ללא ] ערשיינען נישט אין מוסטער דעפיניציע

פארלאנגטע פאראמעטער [ 1 ] פעלן
לוא־פעלער: (ביים רופן מוסטער:רמב"ם) פעלט נאמען פון הלכות.משנה תורה לרמב"ם, הלכות חמץ ומצה, פרק חמץ ומצ"ה, הלכה ב'
שולחן ערוך אורח חיים, סימנים תל"א-תמ"א
ספרי מניין המצוות ספר המצוות, עשה קנ"ו
ספר החינוך, מצוה ט'

ביטול חמץ איז די מצווה וואס ווערט אויסגעפירט בעפאר דעם יום טוב פסח, איידער עס גייט אריין אין קראפט די איסורים פון חמץ אום פסח. מדאורייתא, וואלט "ביטול" אליין געווען גענוג אוועקצונעמען די איסורים פון חמץ[1], אבער חז"ל האבן צוגעלייגט אז עס פעלן זיך אויך אויס בדיקת חמץ און ביעור חמץ.

איבערן כאראקטער און פארמאט פון "ביטול חמץ", זענען פארהאן לענגערע שמועסן אין די ראשונים.

די מצווה

שיטת רש"י

פארהאן א מחלוקת צווישן רש"י און בעלי התוספות וואו ס'איז דער מקור אין פסוק אויף מצוות ביטול חמץ, אבער למעשה איז דאס מחלוקת נישט בלויז איבערן "מקור", נאר דער עצם מהות פון "ביטול חמץ" איז געוואנדן אין דעם מחלוקת. פון רש"י'ס ווערטער[2] ווייזט אויס אז מיטן מבטל זיין דעם חמץ איז מען מקיים די מצווה פון "תשביתו" וואס שטייט אין פסוק:
פאראמעטער פעלערן אין מוסטער:ציטוטון

פאראמעטער [ 3 ] ערשיינען נישט אין מוסטער דעפיניציע
”... אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם כִּי כָּל אֹכֵל חָמֵץ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל מִיּוֹם הָרִאשֹׁן עַד יוֹם הַשְּׁבִעִי” (שמות יב ז) ועל זה מעיר רש"י: "דכתיב 'תשביתו' ולא כתיב 'תבערו', והשבתה דלב היא השבתה". לדבריו, כאשר התורה מצווה להשבית את החמץ, אין הכוונה להשבתה מציאותית, אלא די בהשבתה בלב.

הרמב"ן בחידושיו למסכת פסחים מבאר: "ביטול כשמו, שיבטלו בלבו מתורת חמץ ואינו רוצה בקיומו, וכך הוא משמעות ההשבתה בכל מקום, כעניין ולא תשבית מלח ברית אלקיך, לא תבטל, וכן נמי [גם] משמעות שביתה - ביטול, וכן אונקלוס מתרגם תבטלון חמירא".

שיטת בעלי התוספות

לעומת רש"י, הר"י בתוספות סובר שמקור הביטול הוא מדרשת הגמרא:
פאראמעטער פעלערן אין מוסטער:ציטוטון

פאראמעטער [ 3 ] ערשיינען נישט אין מוסטער דעפיניציע
”לֹא יֵרָאֶה לְךָ - שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה של אחרים ושל גבוה” (שמות יג ז),[3] מדרשה זו עולה שאדם עובר על איסור חמץ של "בל ייראה ובל יימצא" רק אם החמץ שייך לו. כשמדובר בחמץ של אחרים, אפילו אם הוא נמצא ברשותו, אינו עובר עליו. מהות האיסור היא בזיקה הממונית שיש בין האדם לחמץ. וכאן, לשיטתו, נכנס עניין ביטול החמץ, שהוא למעשה הפקר: "דמאחר שביטלו הוי הפקר ויצא מרשותו".[4]

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. "מדאורייתא, בביטול בעלמא סגי!" פסחים ד, ב
  2. רש"י, פסחים ד, ב, ד"ה בביטול בעלמא
  3. פסחים ה, ב
  4. תוספות ד ב ד"ה מדאורייתא
טיילן פון דער ארטיקל זענען מעגליך איבערגעזעצט פון העברעאישער וויקיפעדיע
cc-by-sa 3.0 ערלויבענישאריגינעלער בלאטביישטייערער