אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "משלוח מנות"

6,962 בייטן צוגעלייגט ,  פֿאַר 2 יאָר
אריבערגעפירט, פארברייטערט, רעדאגירונג, באמערקונג-אינמיטן ארבעט בעז"ה
(פארברייטערט, רעדאגירונג, בילד)
(אריבערגעפירט, פארברייטערט, רעדאגירונג, באמערקונג-אינמיטן ארבעט בעז"ה)
שורה 15: שורה 15:


די [[הלכה]] איז אז ס'דארף צו זיין צוויי באזונדערע עסנווארג, טראץ דעם וואס [[רב|רבנים]] אין אללע דורות האבן זיך פון מאהל צו מאהל געפירט שיקן ספרי [[חידושים]] אויף משלוח מנות, אבער אין הלכה איז ג'פסק'נט אז וועש, [[ספר]]ים און אזוי אויך [[געלט]] צו קויפן דערמיט עסנווארג, ווערן נישט גערעכנט פאר 'מנות'. איבער טרינקען זענען די פוסקים אנטיילט מיט זייער מיינונגען. די מצוה פון '''משלוח מנות''' מוז מען אויספירן אין יעדן פאל, דערצו, אויב האט ער נישט גענוג עסנווארג אוועקצוגעבן פאר דעם, זאהל ער פארטוישן זיין עסנווארג פון די סעודה, מיטן פרענד'ס.
די [[הלכה]] איז אז ס'דארף צו זיין צוויי באזונדערע עסנווארג, טראץ דעם וואס [[רב|רבנים]] אין אללע דורות האבן זיך פון מאהל צו מאהל געפירט שיקן ספרי [[חידושים]] אויף משלוח מנות, אבער אין הלכה איז ג'פסק'נט אז וועש, [[ספר]]ים און אזוי אויך [[געלט]] צו קויפן דערמיט עסנווארג, ווערן נישט גערעכנט פאר 'מנות'. איבער טרינקען זענען די פוסקים אנטיילט מיט זייער מיינונגען. די מצוה פון '''משלוח מנות''' מוז מען אויספירן אין יעדן פאל, דערצו, אויב האט ער נישט גענוג עסנווארג אוועקצוגעבן פאר דעם, זאהל ער פארטוישן זיין עסנווארג פון די סעודה, מיטן פרענד'ס.
די מיינונג פון א מערהייט [[פוסק]]ים איז אז אויך פרויען זענען אנגעוויזן אין די מצוה, אנמערקנדיג אז א מאן זאהל נישט שיקן פאר קיין פרוי, אזוי אז ס'זאהל נישט צוקומען צו א פראגע פון א [[ספק]] [[קידושין]] דורכ'ן שיקן א ווערדפולע חפץ. נאך איז דא וואס שרייבן אז די מצוה דארף אויסגעפירט ווערן דורכ'ן שיקן מיט א [[שליחות|שליח]] (און נישט איבערגעבן אליינס), אזווי אין פסוק שטייט 'ו'''משלוח''' מנות איש לרעהו'. די מצוה דארף געטוהן ווערן דייטליך בייטאג פון פורים, יעדער איינער לויט ווי ער געפינט זיך, צו איז דאס ביי רוב ארטן אין י"ד אדר, אדער ביי שטעט וואס זענען אין די קאטעגאריע פון [[עיר מוקפת חומה מימות יהושע בן נון|עיירות המוקפות חומה מימות יהושע בן נון]].
דער [[רמב"ם]] שרייבט אז: "כל המרבה לשלוח לרעים הרי זה משובח" ({{רמב"ם||מגילה וחנוכה|ב|טו|ללא=שם}}), דאך האלט ער אז די מער געשעצטע מצוה איז [[מתנות לאביונים]]: {{ציטוטון|מוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים מלהרבות ב[[סעודת פורים|סעודתו]] או בשלוח לרעיו, שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים|{{רמב"ם||מגילה וחנוכה|ב|יז}}}}.
==טעמי פן די מצווה==
ס'איז דא וואס זאגן אז די טעם איז צו פארמערן פרענדשאפט צווישן די אידישע קינדער{{הערה|1=אזוי ווערט געברענגט דורך [[רבי שלמה אלקבץ]] אין זיין פירוש 'מנות הלוי' אויף [[מגילת אסתר]. זעה אויך אין שו"ת [[חתם סופר]], או"ח סימן קצ"ו וואס ברענגט ארויס א [[נפקא מינה]] פון צווישן די צויי דאזיגע טעמים. זעה אויך אין שו"ת [[שרידי אש]], אין די נייע דרוק, ירושלים תשנ"ט ח"א סימן ס"א}}; און ס'איז דא וואס זאגן אז די טעם איז צו העלפן פאר די ארעמעלייט וואס שעמען זיך צו בעטן פאר זיך [[צדקה]], אז אויך זיי זאלן קענען עסן די [[סעודת פורים]]ווי אללע אנדערע.{{הערה|1=אזוי ווערט געברענגט אין [[תרומת הדשן (ספר)|תרומת הדשן]], סימן קי"א.}}
==משלוח מנות אין אנדערע הינזיכטן==
משלוח מנות מוזכר גם בהקשרים אחרים. העולים מ[[בבל]], בתקופת [[שיבת ציון]] חגגו את [[ראש השנה]] על ידי שליחת מנות "לאין נכון לו", דהיינו, לאלה אשר לא השיגה ידם להכין את סעודת החג.
{{ציטוט|תוכן=ויאמר להם: לכו אכלו משמנים ושתו ממתקים '''ושִלחו מנות לאין נכון לו''' כי קדוש היום לאדונינו... וילכו כל העם לאכול ולשתות '''ולשלח מנות''' ולעשות שמחה גדולה כי הבינו בדברים אשר הודיעו להם|מקור={{תנ"ך|נחמיה|ח|י|יב}}|מירכאות=כן}}
אמנם, דין זה שונה באופן מהותי מדין משלוח מנות בפורים, שכן אין הוא "איש לרעהו" בתור אחווה, אלא "לאין נכון לו", ויש בכך דמיון דווקא למצווה אחרת של חג הפורים, [[מתנות לאביונים]]. עם זאת, לפי הטעם האמור שמשלוח המנות בפורים גם הוא נועד לספק צורכי סעודה לאלו שאין ידם משגת לקנות, ייתכן שיש קשר בין הדברים (וייתכן שמפסוק זה למד תרומת הדשן את חידושו).
== ראו גם ==
* [[מקרא מגילה]]
* [[מתנות לאביונים]]
* [[סעודת פורים]]
==לקריאה נוספת==
* יהודה סרבניק, "מצות משלוח מנות וטעמיה", בתוך: משה גנץ, [[אורי דסברג]] (עורכים), '''כי שרית: קובץ מאמרים לימי הפורים לזכרו של מנחם ישראל גנץ''', מהדורה ב מתוקנת, שעלבים: משפחת גנץ, תשמ"ט, עמ' 163–168.
* מאיר רפלד, "משלוח מנות בפורים: גלגולי נוסח ונוהגים", בתוך: [[דניאל שפרבר]], '''מנהגי ישראל: מקורות ותולדות''', חלק ששי, ירושלים: [[מוסד הרב קוק]], תשנ"ח, עמ' רכז–רמא; נדפס שוב בתוך: מאיר רפלד, '''נתיבי מאיר: אסופת מאמרים''', מרכז שפירא: [חמו"ל], תשע"ג, עמ' 210–224.
* הרב ישראל דנדרוביץ, "בשר לא מבושל - האם קרוי מנה (על המשמעות המילולית של מנה בלשון המקרא ובלשון חכמים)", בתוך: '''[[אור ישראל (מונסי)|אור ישראל]]''', גיליון עא, תשרי תשע"ו, עמודים: קעח-קפח.
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקימילון=משלוח מנות|ויקישיתוף=Category:Mishloach manot|שם ויקישיתוף=משלוח מנות}}
* {{HebrewBooks||משלוח מנות|41737|בתוך: [[יום-טוב לוינסקי]] (עורך), '''ספר המועדים''', כרך ו: פורים, ל"ג בעמר, חמשה עשר באב, תל אביב: [[עונג שבת (אגודה)|אגודת עונג שבת]] על ידי [[דביר (הוצאת ספרים)|דביר]], תשט"ו, עמ' 137–151|עמוד=152}}
*{{אתר ישיבה|קישור=http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=54448|תיאור=משלוח מנות - לקט הלכות}}
* {{קיצור שולחן ערוך|קמב}}
* חגי דביר, [http://www.yhn.co.il/articals/qtgwrywt-mwdym/pwrym/purim-chagaydvir משלוח מנות מתנות לאביונים ומה שביניהם]
* הרב [[מרדכי אליהו]], [http://www.harav.org/Dmuto/ArticleDetail.asp?ID=226 לשם מה תיקנו מצוות משלוח מנות ומתנות לאביונים], באתר הרב מרדכי אליהו
* הרב [[אליעזר מלמד]] - [http://ph.yhb.org.il/05-16-04/ הלכות פורים מתוך הפניני הלכה]
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}
{{פורים}}
{{הבהרה הלכתית}}
[[קטגוריה:פורים]]
[[קטגוריה:המכלול: ערכים הנכללים בזים תורני]]
{{וח}}
{{מיון ויקיפדיה|דף=משלוח מנות|גרסה=26189337}}
אספקלריה רעדאקטארן
1,366

רעדאגירונגען