אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "חזק חזק ונתחזק"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
←‏טעם פונעם מנהג: רעדאגירונג
(←‏טעם פונעם מנהג: רעדאגירונג)
(←‏טעם פונעם מנהג: רעדאגירונג)
שורה 16: שורה 16:
און דער [[רבי מרדכי יפה|לבוש]] שרייבט וועגן ענדיגן די תורה אום [[שמחת תורה]] "און דעמאלט ליינט דער חתן תורה דעם פסוק ביז לעיני, און קהל ענדיגט צו לעיני כל ישראל צוזאמען מיטן חתן, און זיי ענטפערן מיט א הויך קול, חזק". און אין [[רבי אליהו שפירא|אליה רבה]] שרייבט ער "און דער חזן זאגט עס איבער און דער קהל ענטפערט, א רמז צו [[משה רבינו]], וואס דריי מאל חזק איז ב[[גימטריה|גימטריא]] משה".
און דער [[רבי מרדכי יפה|לבוש]] שרייבט וועגן ענדיגן די תורה אום [[שמחת תורה]] "און דעמאלט ליינט דער חתן תורה דעם פסוק ביז לעיני, און קהל ענדיגט צו לעיני כל ישראל צוזאמען מיטן חתן, און זיי ענטפערן מיט א הויך קול, חזק". און אין [[רבי אליהו שפירא|אליה רבה]] שרייבט ער "און דער חזן זאגט עס איבער און דער קהל ענטפערט, א רמז צו [[משה רבינו]], וואס דריי מאל חזק איז ב[[גימטריה|גימטריא]] משה".


ה[[אהרון הכהן מלוניל|אורחות חיים]] כתב שכשמסיים את הקריאה אומרים לו "חזק ואמץ", ומכאן יש מנהג לומר חזק ב[[צרפת]] וב[[פרובינציה]] בסיום הקריאה, אך ב[[ספרד]] אין אומרים זאת אלא בסיום התורה. [[יוסף קארו|הבית יוסף]] הביא את חלקם הראשון של הדברים.
דער [[אורחות חיים]] שרייבט אז ווען מען ענדיגט ליינען זאגט מען "חזק ואמץ", און פון דא נעמט זיך דער מנהג צו זאגן חזק אין [[פראנקרייך]] און אין [[פראווינץ]] ביים ענדע ליינען, אבער אין [[ספרד]] זאגט מען עס נאר ביים ענדיגן די תורה. דער [[בית יוסף]] ברענגט די ערשטע טייל פון די ווערטער.


העולה עצמו אינו צריך לומר את הקריאה, שמיועדת אליו, ויש מהפוסקים שאוסרים עליו לומר, מפני [[הפסק (הלכה)|הפסק]] בין הקריאה ל[[עלייה לתורה#סדר העלייה לתורה|ברכת התורה]]{{הערה|שו"ת [[שבט הלוי (שו"ת)|שבט הלוי]] חלק ז' סימן ר"ב. [[לוח לארץ ישראל|לוח ארץ ישראל]].}}. וכך כתב [[אברהם חיים נאה|קצות השולחן]], ובספרו 'בדי השולחן' הוסיף שאין שייך שיאמר לעצמו חזק. וכן כתבו [[משה דנישבסקי|באר משה]] ו[[מנשה קליין|משנה הלכות]]. [[מנחם מנדל שניאורסון|הרבי מלובביץ']] כתב דחיות לשתי הטענות, שאין זה הפסק מפאת שהאמירה שייכת לקריאת הסיום, וכן מאריך להסביר שעניין הברכה זהה לעניין 'חזק חזק ונתחזק', ולטענה שזו ברכת הקהל לעולה, משיב "שעל פי נוסחא שלנו היא 'ונתחזק'", כלומר שהברכה מופנית גם לקהל, בלשון רבים{{מקור}}.
העולה עצמו אינו צריך לומר את הקריאה, שמיועדת אליו, ויש מהפוסקים שאוסרים עליו לומר, מפני [[הפסק (הלכה)|הפסק]] בין הקריאה ל[[עלייה לתורה#סדר העלייה לתורה|ברכת התורה]]{{הערה|שו"ת [[שבט הלוי (שו"ת)|שבט הלוי]] חלק ז' סימן ר"ב. [[לוח לארץ ישראל|לוח ארץ ישראל]].}}. וכך כתב [[אברהם חיים נאה|קצות השולחן]], ובספרו 'בדי השולחן' הוסיף שאין שייך שיאמר לעצמו חזק. וכן כתבו [[משה דנישבסקי|באר משה]] ו[[מנשה קליין|משנה הלכות]]. [[מנחם מנדל שניאורסון|הרבי מלובביץ']] כתב דחיות לשתי הטענות, שאין זה הפסק מפאת שהאמירה שייכת לקריאת הסיום, וכן מאריך להסביר שעניין הברכה זהה לעניין 'חזק חזק ונתחזק', ולטענה שזו ברכת הקהל לעולה, משיב "שעל פי נוסחא שלנו היא 'ונתחזק'", כלומר שהברכה מופנית גם לקהל, בלשון רבים{{מקור}}.
486

רעדאגירונגען

נאוויגאציע מעניו