אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "תשליך"

פון המכלול
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(פארברייטערט)
 
שורה 8: שורה 8:


ביי די צייטן פון די [[גאונים]] איז געווען א מנהג וואס דערמאנט תשליך צוזאמען מיט [[כפרות]]: מען האט גענומען אן עציץ און דאס געדרייט העכער דעם קאפ און שפעטער האט מען דאס אריין געווארפן אין א טייך.
ביי די צייטן פון די [[גאונים]] איז געווען א מנהג וואס דערמאנט תשליך צוזאמען מיט [[כפרות]]: מען האט גענומען אן עציץ און דאס געדרייט העכער דעם קאפ און שפעטער האט מען דאס אריין געווארפן אין א טייך.
{{ציטוט|מירכאות=כן|תוכן=...בתשובת הגאונים מצאתי שעושין חותלות מכפות תמרים וממלאין אותם עפר וזבל בהמה. ועשרים ושנים או חמישה עשר יום לפני ראש השנה, עושין כל אחד ואחד לשם כל קטן וקטנה שבבית. וזורעים לתוכן פול המצרי או קיטנית וקורין לו פורפיסא וצומח. ובערב ראש השנה נוטל כל אחד שלו ומחזירו סביבות ראשו שבע פעמים ואומר "זה תחת זה, וזה חליפתי, וזה תמורתי" '''ומשליכו לנהר'''.|מקור=[[רש"י]], {{בבלי|שבת|פא|ב|ללא=שם}}}}
{{ציטוט|מירכאות=כן|תוכן=...בתשובת הגאונים מצאתי שעושין חותלות מכפות תמרים וממלאין אותם עפר וזבל בהמה. ועשרים ושנים או חמישה עשר יום לפני ראש השנה, עושין כל אחד ואחד לשם כל קטן וקטנה שבבית. וזורעים לתוכן פול המצרי או קיטנית וקורין לו פורפיסא וצומח. ובערב ראש השנה נוטל כל אחד שלו ומחזירו סביבות ראשו שבע פעמים ואומר "זה תחת זה, וזה חליפתי, וזה תמורתי" '''ומשליכו לנהר'''.|מקור=[[רש"י]], {{בבלי|שבת|פא|ב|אן=שם}}}}


דער היינטיגער מנהג פון תשליך האט זיך אנגעהויבן אין אשכנז צווישן די יארן [[ה'ק"ס]] צו [[ה'ר"ס]]. עס איז דא א זעלכע וואס זאגן אז דער מנהג קומט פון די כריסטן פון די שטאט [[קלן]] אין [[גרמניה]].{{הערה|1=[[דניאל שפרבר]], '''מנהגי ישראל''', ג. ראו [http://books.google.co.il/books?ei=U6KITJzTBd6W4gbG7OTOBA&ct=result&id=97nXAAAAMAAJ&dq=מנהגי+ישראל+קירכהיים&q=+קירכהיים#search_anchor כאן]}} דער מנהג איז נישט דערמאנט ביי די [[ראשונים]] חוץ פון ביים ספר המנהגים פון רבי אייזיק מטירנא און דער [[מהרי"ל]]: {{ציטוט|מה שנוהגים לילך בראש השנה אחר הסעודה אצל ימים ונהרות, להשליך במצולות ים כל חטאותינו, משום דאיתא במדרש זכר לעקידה שעבר [[אברהם אבינו]] בנהר עד צוארו ואמר "הושיעה ה' כי באו מים עד נפש" והוא השטן שנעשה כמו נהר לעכב אותו מן העקידה.{{הערה|1=נאך טעמים איז געשריבן אין [[לבוש]] און אין [[מגן אברהם]] תקפ"ג}}|מקור=|אנגלית=}}
דער היינטיגער מנהג פון תשליך האט זיך אנגעהויבן אין אשכנז צווישן די יארן [[ה'ק"ס]] צו [[ה'ר"ס]]. עס איז דא א זעלכע וואס זאגן אז דער מנהג קומט פון די כריסטן פון די שטאט [[קלן]] אין [[גרמניה]].{{הערה|1=[[דניאל שפרבר]], '''מנהגי ישראל''', ג. ראו [http://books.google.co.il/books?ei=U6KITJzTBd6W4gbG7OTOBA&ct=result&id=97nXAAAAMAAJ&dq=מנהגי+ישראל+קירכהיים&q=+קירכהיים#search_anchor כאן]}} דער מנהג איז נישט דערמאנט ביי די [[ראשונים]] חוץ פון ביים ספר המנהגים פון רבי אייזיק מטירנא און דער [[מהרי"ל]]: {{ציטוט|מה שנוהגים לילך בראש השנה אחר הסעודה אצל ימים ונהרות, להשליך במצולות ים כל חטאותינו, משום דאיתא במדרש זכר לעקידה שעבר [[אברהם אבינו]] בנהר עד צוארו ואמר "הושיעה ה' כי באו מים עד נפש" והוא השטן שנעשה כמו נהר לעכב אותו מן העקידה.{{הערה|1=נאך טעמים איז געשריבן אין [[לבוש]] און אין [[מגן אברהם]] תקפ"ג}}|מקור=|אנגלית=}}


==רעפערענצן==
==רעפערענצן==
{{רעפערענצן}}
{{רעפערענצן}}

רעוויזיע פון 09:30, 18 סעפטעמבער 2023

אידן מאכן תשליך ביי ראש השנה. א מאלעריי פון אלכסנדר גרימסקי

תשליך איז א אידישער תפילה וואס מען זאגט ראש השנה. דעם תפילה זאגט מען לעבן א טייך וואס איז דא דארטן פיש, און מען שאקלט די קליידער כדי צו 'אוועק ווארפן' די עבירות. דער מנהג האט זיך אנגעהויבן אין אשכנז צווישן די יארן ה'ק"ס צו ה'ר"ס. עס קען זיין אז עס איז דא א רמז צו דער מנהג אין ספר מיכה: ”וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל חַטֹּאותָם”.[1]

דער מקור פון דער מנהג

דער מנהג פון תשליך איז נישט דערמאנט ביי אידישע ספרים פאר די יאר ה'ק"ס, און אויך נישט אין שלחן ערוך און אין זוהר.

ביי די צייטן פון די גאונים איז געווען א מנהג וואס דערמאנט תשליך צוזאמען מיט כפרות: מען האט גענומען אן עציץ און דאס געדרייט העכער דעם קאפ און שפעטער האט מען דאס אריין געווארפן אין א טייך.

...בתשובת הגאונים מצאתי שעושין חותלות מכפות תמרים וממלאין אותם עפר וזבל בהמה. ועשרים ושנים או חמישה עשר יום לפני ראש השנה, עושין כל אחד ואחד לשם כל קטן וקטנה שבבית. וזורעים לתוכן פול המצרי או קיטנית וקורין לו פורפיסא וצומח. ובערב ראש השנה נוטל כל אחד שלו ומחזירו סביבות ראשו שבע פעמים ואומר "זה תחת זה, וזה חליפתי, וזה תמורתי" ומשליכו לנהר.

דער היינטיגער מנהג פון תשליך האט זיך אנגעהויבן אין אשכנז צווישן די יארן ה'ק"ס צו ה'ר"ס. עס איז דא א זעלכע וואס זאגן אז דער מנהג קומט פון די כריסטן פון די שטאט קלן אין גרמניה.[2] דער מנהג איז נישט דערמאנט ביי די ראשונים חוץ פון ביים ספר המנהגים פון רבי אייזיק מטירנא און דער מהרי"ל:

מה שנוהגים לילך בראש השנה אחר הסעודה אצל ימים ונהרות, להשליך במצולות ים כל חטאותינו, משום דאיתא במדרש זכר לעקידה שעבר אברהם אבינו בנהר עד צוארו ואמר "הושיעה ה' כי באו מים עד נפש" והוא השטן שנעשה כמו נהר לעכב אותו מן העקידה.[3]

רעפערענצן

  1. מיכה ז, יט
  2. דניאל שפרבר, מנהגי ישראל, ג. ראו כאן
  3. נאך טעמים איז געשריבן אין לבוש און אין מגן אברהם תקפ"ג