אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "אליצור בן שדיאור"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
(נאך גארנישט געטוהן דערמיט) |
(פארברייטערט) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''אֱלִיצוּר בֶּן שְׁדֵיאוּר''', נשיא [[שבט ראובן]]. הקריב את קרבנו ביום הרביעי לחנוכת המשכן, [[ד' בניסן]]. | '''אֱלִיצוּר בֶּן שְׁדֵיאוּר''', נשיא [[שבט ראובן]]. הקריב את קרבנו ביום הרביעי לחנוכת המשכן, [[ד' בניסן]]. | ||
:לפי [[מדרש רבה]] ו[[מדרש תנחומא]] על [[פרשת קרח]], נמנה אליצור בן שדיאור על 250 האנשים שעמדו לצדו של [[קרח]] במחלוקתו עם [[משה]] על הכהונה; שבט ראובן היה נדבך עיקרי במחלוקת, ואליה הצטרף גם אליצור וככל הנראה אף נשיאים נוספים שלא פורטו בשמותיהם. לפי מדרש זה מתו אליצור בן שדיאור וחבריו בשעת הקטרת ה[[קטורת הסמים|קטורת]], כאשר יצאה אש מלפני ה' ושרפה אותם. | :לפי [[מדרש רבה]] ו[[מדרש תנחומא]] על [[פרשת קרח]], נמנה אליצור בן שדיאור על 250 האנשים שעמדו לצדו של [[קרח]] במחלוקתו עם [[משה]] על הכהונה; שבט ראובן היה נדבך עיקרי במחלוקת, ואליה הצטרף גם אליצור וככל הנראה אף נשיאים נוספים שלא פורטו בשמותיהם. לפי מדרש זה מתו אליצור בן שדיאור וחבריו בשעת הקטרת ה[[קטורת הסמים|קטורת]], כאשר יצאה אש מלפני ה' ושרפה אותם. | ||
==פירוט== | |||
;{{עוגן|אליצור בן שדיאור|אליצור בן שדיאור}} | |||
נשיא ראובן בעת מנין בני ישראל בפרשת במדבר. | |||
במדרש אגדה (בובר) נדרש שמו על שם חטא ראובן, שאעפ"י שחטא לבסוף עשה תשובה ונמחל לו, וכשם שהסלע (צור) סובל כל הבית כך הקב"ה (אלי) סובל עוונותיהם של ישראל. וממי למד לעשות תשובה מיהודה אחיו שבשעה שציווה להשליך תמר אל האש (שדי-אור = השליך לאש) שלחה אליו את הסימנים ומיד אמר צדקה ממני, וכיון שראה ראובן שעשה יהודה תשובה ונמחל לו עשה אף הוא תשובה{{הערה|ובאור החיים פר' נשא ז' פ"ל, כ' קצת באופ"א, ז"ל: אליצור בן שדיאור. אולי שירמוז לראובן אשר מחל לו ה' עון הרשום בתורה (בראשית לה) וישכב וגו' והעלה לו צרי למחלתו, והוא אומרו אלי פירוש אלהי, צור על דרך (ירמי' ח) הצרי אין בגלעד, בן שדי אור כאן רמז לענין הרשום בתורה וישכב וגו' והצרי הוא שתכף למאמר וישכב וגו', אמר ויהיו בני יעקב שנים עשר בזה ריפא הנגע, ולדברי חז"ל שאמרו (שבת נה ב) כל האומר ראובן חטא וכו' הן הם הדברים שהראה ה' בסמיכות ויהיו בני יעקב וגו'.}}. | |||
והיה בדעת קורח והיה בכלל מאתיים וחמישים איש שלקח קורח ועמדו לפני משה{{הערה|עי' מדרש תנחומא פר' קורח סי' ה'.}}. והקריב קרבן ביום הרביעי אחר שהוקם המשכן. | |||
{{שולי הגליון}} | |||
{{ניווט כללי תחתון}} |
רעוויזיע פון 11:28, 22 מערץ 2023
אֱלִיצוּר בֶּן שְׁדֵיאוּר, נשיא שבט ראובן. הקריב את קרבנו ביום הרביעי לחנוכת המשכן, ד' בניסן.
- לפי מדרש רבה ומדרש תנחומא על פרשת קרח, נמנה אליצור בן שדיאור על 250 האנשים שעמדו לצדו של קרח במחלוקתו עם משה על הכהונה; שבט ראובן היה נדבך עיקרי במחלוקת, ואליה הצטרף גם אליצור וככל הנראה אף נשיאים נוספים שלא פורטו בשמותיהם. לפי מדרש זה מתו אליצור בן שדיאור וחבריו בשעת הקטרת הקטורת, כאשר יצאה אש מלפני ה' ושרפה אותם.
פירוט
- אליצור בן שדיאור
נשיא ראובן בעת מנין בני ישראל בפרשת במדבר.
במדרש אגדה (בובר) נדרש שמו על שם חטא ראובן, שאעפ"י שחטא לבסוף עשה תשובה ונמחל לו, וכשם שהסלע (צור) סובל כל הבית כך הקב"ה (אלי) סובל עוונותיהם של ישראל. וממי למד לעשות תשובה מיהודה אחיו שבשעה שציווה להשליך תמר אל האש (שדי-אור = השליך לאש) שלחה אליו את הסימנים ומיד אמר צדקה ממני, וכיון שראה ראובן שעשה יהודה תשובה ונמחל לו עשה אף הוא תשובה[1].
והיה בדעת קורח והיה בכלל מאתיים וחמישים איש שלקח קורח ועמדו לפני משה[2]. והקריב קרבן ביום הרביעי אחר שהוקם המשכן.
- ↑ ובאור החיים פר' נשא ז' פ"ל, כ' קצת באופ"א, ז"ל: אליצור בן שדיאור. אולי שירמוז לראובן אשר מחל לו ה' עון הרשום בתורה (בראשית לה) וישכב וגו' והעלה לו צרי למחלתו, והוא אומרו אלי פירוש אלהי, צור על דרך (ירמי' ח) הצרי אין בגלעד, בן שדי אור כאן רמז לענין הרשום בתורה וישכב וגו' והצרי הוא שתכף למאמר וישכב וגו', אמר ויהיו בני יעקב שנים עשר בזה ריפא הנגע, ולדברי חז"ל שאמרו (שבת נה ב) כל האומר ראובן חטא וכו' הן הם הדברים שהראה ה' בסמיכות ויהיו בני יעקב וגו'.
- ↑ עי' מדרש תנחומא פר' קורח סי' ה'.