אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "שופר בלאזן"

7,832 בייטן צוגעלייגט ,  פֿאַר 2 יאָר
פארברייטערט
ק (←‏סדר התקיעות: טעות סופר)
(פארברייטערט)
צייכן: רויע רעדאגירונג
שורה 11: שורה 11:


אין [[בית המקדש]] האט מען געבלאזן אויך מיט [[חצוצרות]].
אין [[בית המקדש]] האט מען געבלאזן אויך מיט [[חצוצרות]].
== מקור==
אין [[פרשת פנחס]], איז דערמאנט ראשד השנה ווי א טאג וואס מען בלאזט:
{{ציטוט|תוכן=וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ '''יוֹם תְּרוּעָה''' יִהְיֶה לָכֶם|מקור={{תנך|במדבר|כט|א}}}}
די תורה איז נישט מסביר ווי איז מען מקיים די מצוה. אבער [[חז"ל]] האבן ארויס געלערנט אין א [[גזירה שווה]] פון יובל אז מען דארף בלאזן מיט א [[שופר]].
== טעמי המצוה ==
אין גמרא שטייט אז דער בלאזן אין שופר איז א געשריי צום ריבונו של עולם זאל געדיינקען די אידן לטובה{{הערה|{{בבלי|ראש השנה|טז|א}} ו{{בבלי|ראש השנה|כו|א|ללא=שם}}. {{בבלי|ראש השנה|כו|ב|מפרש=רש"י|ד"ה=כמה דכייף}}}}, אזוי ווי די [[כהנים]] בלאזן אין חצוצרות ביי א עת צר, און אין די מצוה איז מרומז אז דער טאג איז א יום דין און א משפט.
דער רמב"ם שרייבט{{הערה|{{רמבם|תשובה|ג|ד|ספר=מדע}}}} אז די בלאזן קומט מרמז זיין פארן מענטש זאל תשובה טוהן.
און עס איז דא אזעלכע וואס זענען מסביר אז די בלאזן ווייסט אויף שמחה אזוי ווי מען בלאזט ווען מ'איז מכתיר א מלך{{הערה|אברבנאל וספורנו שם על פי {{תנך|מלכים א|א|לט}} {{תנך|מלכים ב|ט|יג}} {{תנך|תהלים|צח|ו}}}}, און דערפאר דארף מען דאס מאכן בשמחה מער פון יעדע שמחה של מצוה{{הערה|{{רמבם|לולב|ח|טו|ספר=זמנים}}, מנהג הגר"א וואס איז געברענגט אין שאלתות כתר ראש אות קד}}.
[[רב סעדיה גאון]]{{הערה|מובא בשמו, בספר [[אבודרהם]] הלכות ראש השנה דף רס"ט, ובספר [[מנורת המאור (אבוהב)]] סימן רצ"ד.}} זאגט צען טעמים אויף מצוות תקיעת שופר:
# '''הכתרת ה' כמלך על כל הארץ:''' {{ציטוטון|בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה... מָלַךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל בְּרִיּוֹת הָעוֹלָם הַזֶּה, שֶׁיָּצָא מִן הַכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל. וּמִנְהָג יָדוּעַ כִּי בְּיוֹם שֶׁיִּמְלֹךְ מֶלֶךְ בָּשָׂר וָדָם יִתְקַבְּצוּ עֲבָדָיו וְיִתְקְעוּ בְּשׁוֹפָרוֹת לְפָנָיו... וְכֵן אָמַר הַמְשׁוֹרֵר: ''"בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ ה'"'' <small>({{תנ"ך|תהלים|צח|ו|קצר=כן}})</small>.}}
# '''התראה לעבריינים:''' {{ציטוטון|לְהַכְרִיז: הָרוֹצֶה לָשׁוּב יָשׁוּב, וְאִם לֹא יָשׁוּב – דָּמוֹ בְּרֹאשׁוֹ. וְלֹא יִתָּכֵן לִהְיוֹת הַתְרָאָה גְּדוֹלָה מִזֹּאת.}}
# '''זכר למעמד הר סיני:''' {{ציטוטון|שֶׁנִּזְכֹּר תְּקִיעַת הַשּׁוֹפָר בְּיוֹם מַעֲמַד הַר סִינַי, שֶׁנֶּאֱמַר: ''"וַיְהִי קוֹל הַשֹּׁפָר הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד"'' <small>({{תנ"ך|שמות|יט|יט|קצר=כן}})</small>.}}
# '''זכר לדברי הנביאים:''' {{ציטוטון|שֶׁנִּזְכֹּר דִּבְרֵי הַנְּבִיאִים, שֶׁנִּמְשְׁלוּ דִּבְרֵיהֶם לָנוּ כִּתְקִיעַת שׁוֹפָר, שֶׁנֶּאֱמַר: ''"וְשָׁמַע הַשֹּׁמֵעַ אֶת־קוֹל הַשּׁוֹפָר וְלֹא נִזְהָר וַתָּבוֹא חֶרֶב וַתִּקָּחֵהוּ דָּמוֹ בְּרֹאשׁוֹ יִהְיֶה"'' <small>({{תנ"ך|יחזקאל|לג|ד|קצר=כן}})</small>.}}
# '''זכר לחורבן בית המקדש:''' {{ציטוטון|שֶׁנִּזְכֹּר חָרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁהָיָה בְּקוֹלוֹת וְשׁוֹפָרוֹת וּתְרוּעוֹת מִלְחֶמֶת הָאוֹיְבִים, שֶׁנֶּאֱמַר: ''"כִּי קוֹל שׁוֹפָר שָׁמַעְתְּ נַפְשִׁי תְּרוּעַת מִלְחָמָה"'' <small>({{תנ"ך|ירמיה|ד|יט|קצר=כן}})</small>.}}
# '''זכר לעקידת יצחק:''' {{ציטוטון|כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ: ''"אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: תִּקְעוּ לְפָנַי בְּשׁוֹפָר שֶׁל אַיִל, כְּדֵי שֶׁאֶזְכֹּר לָכֶם עֲקֵידַת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם וַאֲקַבֵּל תְּשׁוּבַתְכֶם וְאַצִּילְכֶם מִיַּד אוֹיְבֵיכֶם וְשׂוֹטְנֵיכֶם"'' <small>({{ויקיטקסט|ראש השנה טז א|ר"ה טז, א}})</small>.}}
# '''התעוררות יראה והכנעה:''' {{ציטוטון|כְּשֶׁנִּשְׁמַע קוֹל הַשּׁוֹפָר נִירָא וְנִפְחַד מִקּוֹלוֹ וּתְרוּעָתוֹ, שֶׁכָּךְ הוּא מִנְהָגוֹ וְטִבְעוֹ, וְעַל כֵּן נִכָּנַע לִפְנֵי יוֹצְרֵנוּ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: ''"אִם־יִתָּקַע שׁוֹפָר בְּעִיר"'' וגו' <small>({{תנ"ך|עמוס|ג|ו|קצר=כן}})</small>.}}
# '''זכר ליום הדין הגדול באחרית הימים:''' {{ציטוטון|כְּדֵי שֶׁנִּזְכֹּר יוֹם הַדִּין הַגָּדוֹל וּנְפַחֵד מִמֶּנּוּ, שֶׁנֶּאֱמַר: ''"קָרוֹב יוֹם־ה' הַגָּדוֹל קָרוֹב וּמַהֵר מְאֹד יוֹם ה' מַר צֹרֵחַ שָׁם גִּבּוֹר. יוֹם עֶבְרָה הַיּוֹם הַהוּא יוֹם צָרָה וּמְצוּקָה יוֹם שֹׁאָה וּמְשׁוֹאָה יוֹם חֹשֶׁךְ וַאֲפֵלָה יוֹם עָנָן וַעֲרָפֶל. יוֹם שׁוֹפָר וּתְרוּעָה"'' <small>({{תנ"ך|צפניה|א|יד|טז|קצר=כן}})</small>.}}
# '''זכר ליום קיבוץ גלויות העתיד לבוא:''' {{ציטוטון|שֶׁנִּכְסֹף שֶׁיְּקַבֵּץ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הִבְטִיחָנוּ עַל יְדֵי יְשַׁעְיָה הַנָּבִיא, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ: ''"וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל"'' וגו' <small>({{תנ"ך|ישעיה|כז|יג|קצר=כן}})</small>.}}
# '''זכר ליום תחיית המתים העתיד לבוא:''' {{ציטוטון|שֶׁנִּזְכֹּר יוֹם תְּחִיַּת הַמֵּתִים, אֲשֶׁר הִמְשִׁיל אוֹתוֹ הַנָּבִיא בְּאוֹתָם שֶׁיָּקוּמוּ לְחַיִּים שֶׁיִּתָּקַע לָהֶם שׁוֹפָר וְיִתְקַבְּצוּ כֻּלָּם בִּשְׁמֹעַ הָעָם אֶת קוֹל הַשּׁוֹפָר, שֶׁנֶּאֱמַר: ''"כָּל יֹשְׁבֵי תֵבֵל וְשֹׁכְנֵי אָרֶץ כִּנְשֹׂא נֵס הָרִים תִּרְאוּ וְכִתְקֹעַ שׁוֹפָר תִּשְׁמָעוּ"'' <small>({{תנ"ך|ישעיה|יח|ג|קצר=כן}})</small>.}}


== שופר ==
== שופר ==
אספקלריה רעדאקטארן
3,079

רעדאגירונגען