Bucket in the sand.svg
דער בלאט איז נישט קיין ענציקלאפעדישע ארטיקל
דער בלאט איז א דרעפט פון רושם רשימות.
דער בלאט איז נישט קיין ענציקלאפעדישע ארטיקל
דער בלאט איז א דרעפט פון רושם רשימות.


מה יפית

מַה יָּפִית, וּמַה נָּעַמְתְּ, אַהֲבָה בְּתַעֲנוּגִים
אַתְּ שַׁבָּת מְשׂוֹשׂ נוּגִים
לָךְ בָּשָׂר וְגַם דָּגִים,
נְכוֹנִים מִבְּעוֹד יוֹם
 
מֵעֶרֶב, עַד עֶרֶב, לֵב חָדִים
בְּבֹא עִתֵּךְ עֵת דּוֹדִים
גִּיל וְשָׂשׂוֹן לַיְהוּדִים,
לִמְצוֹא פִדְיוֹם
 
וְאַתְּ עוֹנֶג, לְהִתְעַנֵּג, בְּמַמְתַּקִּים
בְּתַעֲנוּגוֹת בְּנֵי אָדָם,
וְיַיִן כִּי יִתְאַדָּם,
וּשְׁאָר מַשְׁקִים
 
רְאֵה וְקַדֵּשׁ, בְּיוֹם קֹדֶשׁ, עֲלֵי יַיִן
זָכְרֵהוּ וְאִם אַיִן
עֲלֵי לֶחֶם בְּצַע בְּעַיִן,
יָפָה לְקַדְּשׁוֹ
 
שָׁמְרֵהוּ כְּהִלְכוֹתָיו מֵעֲבוֹדוֹת
מֵאָבוֹת וְתוֹלָדוֹת
שִׁיר לָאֵל תֵּן לְהוֹדוֹת,
זָכוֹר זֵכֶר לְקַדְּשׁוֹ
 
כָּל שׁוֹמֵר יוֹם שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ
מְחוֹלְלוֹ, יִמְחַל מַעֲלוֹ,
וּבָא גּוֹאֲלוֹ, שְׁמוֹ שִׁילֹה,
יוּבַל שַׁי לוֹ
 
דְּבַר סִימָּן, טוֹב לָךְ בְּמָן, וְאוֹת דֶּגֶל
סַמְבַּטְיוֹן הַמִּתְגַּלְגֵּל
בְּכָל יוֹם נָח כְּעַם סֶגֶל
יִשְׁבְּתוּ וְיִשְׁקֹטוּ
 
הַטּוֹרְחִים, וְלֹא נָחִים, עֲדֵי שִׁשִּׁי
וַתְּשַׁלְּחֵם לַחָפְשִׁי
בִּגְדֵי שֵׁשׁ וְגַם מֶשִׁי
לְכַבְּדֵךְ יַעֲטוּ
 
וְיֹאמְרוּ, בֹּאִי כַלִִָּה, מַה תְּאַחֲרִי
הֵן שֻׁלְחָן וְגַם נֵרֵךְ,
עֲרוּכִים כִּי בָא אוֹרֵךְ,
קוּמִי אוֹרִי
 
כְּבוֹד אדוניך, עָלַיִךְ, כְּאוֹר זָרַח
בְּעֵת יָצַר בְּלִי טֹרַח
קְצוֹת מַעֲרָב וְגַם מִזְרָח
צָפוֹן וְיָמִין
 
עֶלְיוֹנִים, וְתַחְתּוֹנִים, בְּמַאֲמָרוֹ
עֲלֵי תֵבֵל שָׂם אוֹרוֹ
וְכַחֲטוֹא יְצִיר לְיוֹצְרוֹ
בִּקְּשׁוֹ לְהַטְמִין
 
וְאַתְּ חִלִּית פְּנֵי קוֹנֵךְ וְלֹא נִטְמַן
יוֹם אֶחָד לְמוֹצָאָיו,
וְאָז נִגְנַז לִירֵאָיו,
יֵין עָסִיס וּמָן
 
יְהִי לְזָכְרֵךְ, וּלְשָׁמְרֵךְ, וְיִנָּצֵל
מִכָּל רָע וְיִשְׁכּוֹן בְּצֵל
עֲצֵי עֵדֶן וְשָׁם אֵצֶל
יְשָׁרִים יֻתָּן
 
סְעוּדוֹתָיו, בְּשַׁבְּתוֹתָיו, אֲשֶׁר שִׁלֵּשׁ
כְּאִישׁ עָנָו בְּדַת פִּלֵשׁ
בְּמִקְרָא חַד הַיּוֹם שִׁלֵּשׁ
רָמַז רֶמֶז שְׁלָשְׁתָּן
 
יַעֲלֶה, אִם שְׁלָשׁ אֵלֶה, יַעֲשֶׂה לָהּ
מֵחֲבָלִים וְגַם צִירִים,
יֻצָלוּ וּבְלִי מְצָרִים,
יִירָשׁ נַחֲלָה
 
בְּרָכוֹת יַעֲטֶה מוֹרֶה בְרֵאשִׁיתֵךְ
וְיֵשׁ תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ
וְשָׁבוּ בָנִים בְּצֵאתֵךְ
לְהַבְדִּיל יִשְּׂאוּ
 
כּוֹס רְוָיָה, לְהַלֵּל יָהּ, בְּשִׁיר וָרוֹן
בְּקוֹל נָעִים קְרָא קְרֹא בְגָרוֹן
לְלַוֹּתֵךְ בְּנִין אַהֲרֹן
בְּשִׁיר יִקְרָאוּ
 
כְּבוֹד מְלָכִים, וְכָל פְּלָכִים, לְלַוּוֹתָם
הַפַּחוֹת וְהַסְּגָנִים,
בִּשְׁבָחוֹת וּבִרְנָנִים,
בְּכָל עֵת צֵאתָם
 
יְצַו חַסְדוֹ קְדוֹשׁ יַעֲקֹב לֵיל וְיוֹמָם
וְאָז לְוִיִּם עַל מְקוֹמָם
יְנַצְּחוּ שִׁיר אֲשֶׁר זָמָם
בְּכָל מִינֵי זְמָר
 
עֲלֵי עוֹלָה, אֲשֶׁר כְּפוּלָה, בְּיוֹם שַׁבָּת
בְּאַהֲבַת יוֹם בְּרוֹב חִבַּת
עַם נְצוֹר כְּאִישׁוֹן בַּת
עַיִן נִשְׁמָר
 
מִי יְפָאֵר, גוֹדֶל פְּאֵר, הַמַּלְכָּה
מָנָתָהּ אַפַּיִם,
הֲלִיכָתָהּ אַלְפַּיִם,
אַמָה אָרְכָּהּ
 
חַי זְקֹף מָךְ, בְּקוֹרְאֵי שְׁמָךְ, שְׁמַע עֶלְיוֹן
וְאַל תֶּחֱרָשׁ לְרָשׁ וְאֶבְיוֹן
וְקַבֵּל נִיב וְגַם הֶגְיוֹן
הִגָּיוֹן לְבָבוֹ נִשְׁפָּל
 
מָזוֹן אֲרוּחָה, לְיוֹם מְנוּחָה, בְּעֵת יֶחֱסַר
יֻחַן בְּפַת דַג וּבָשָׂר
יֵשֵׁב כְּשַׂר בְּלִי מַחֲסָר
לַחְמוֹ נִכְפָּל
 
יוֹם שְׁבִיעִי, כְּמֵרוֹעִי, אֲזַי קָשְׁבוּ
בְּרֶדֶת דְּגַן שָׁמַיִם,
בְּתֵת לֶחֶם יוֹמָיִם,
אִישׁ תַּחְתָּיו שְׁבוּ



א,א,א,ג; ד,ד,ד,ג; ה,ו,ו,ה




כוחה של מלה, נולמן, ישראל לייב, ירושלים, תשנ"ה 603404 עמוד 70


Ma Yafit : the intriguing fate of the Sabbath table hymn. Macy Nulman Journal of Jewish music and liturgy, 1976, June, vol. I, no. 1 PP. 8-21



לחם רב השלם, אות א'תקפד בשם אא"ז הגאון, אודות דייקנות החרוזים...

מחברו מרדכי ב"ר יצחק מוזכר בלקט יושר

משקלו ט' תנועות בחלק הראשון של כל חרוז ושני חלקים אמצעים של כל חרוז בעלי ו' תנועות והאחרון בעל ד' תנועות


שו"ר בס' דרכי חיים על הל' אבלות סי ח' שאבל אסור לומר זמירות של שבת על שדלחנו אבל בהשמטות שם מביא מס' שלשה ספרים נפתחים פי' על ומירות שבת ששיר מה יפית ומה נעמת חיבר רבינו מרדכי בר"י הזקן המובא בתוס' בעת שמת לו בנו בליל שבת ושאומרים שכשאמר חרוז חי זקוף מך זקף כנו המת את ראשו הרי שאף שבשבת שבתוך השבעה זמר זמירות של שבת אמנם אולי לא אמרו בניגון דרך שמחה מיהו יש לדחות לפי משמעות הדברים דשם היתה עודנה לפני הקבורה


https://polishmusic.usc.edu/research/publications/polish-music-journal/vol6no1/majufes/





רעפערענצן