אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "אליצור בן שדיאור"

18 בייטן צוגעלייגט ,  פֿאַר 2 יאָר
ק (מכלוליזאציע)
(←‏מחלוקת קרח ועדתו: פונקטואציע)
שורה 19: שורה 19:


== מחלוקת קרח ועדתו ==
== מחלוקת קרח ועדתו ==
די שכנות פון שבט ראובן צו [[שבט לוי]] האט צוגעברענגט אז ביים [[מחלוקת קורח ועדתו]] האט שבט ראובן געשפילט א הויפט ראלע{{הערה|זעט {{תנ"ך|במדבר|טז|א|מפרש=רש"י}}}}, אין שפיץ פון זייער נשיא אליצור בן שדיאור, צוזאמען מיט אנדערע פון די נשיאים וואס זענען אויך געווען צווישן די צוויי הונדערט און פופציג מענטשן וועלכע האבן דאן געברענגט [[קטורת]], ווי עס ווערט געשילדערט אין מדרש{{הערה|{{מדרש רבה|במדבר|יח|ג}}; [[מדרש תנחומא]] בובר קרח ה}}:{{ציטוט|"וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה, וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם" - מי הם? - אליצור בן שדיאור וחביריו, האנשים אשר נקבו בשמות. אף על פי שלא פרסמן הכתוב נתן סימניהן ומתוך המקראות את מבין אותם משל למה הדבר דומה לבן טובים שנמצא גונב כלים מבית המרחץ ולא היה רוצה בעל הגניבה לפרסמו התחיל נותן סימניו אמרו לו מי גנב כליך אמר להם אותו בן טובים בעל קומה ושיניו נאות ושערו שחור וחוטמו נאה משנתן סימניו ידעו מי הוא אף כאן אע"פ שסתמן הכתוב בא ונתן סימניהן ואתה יודע מי הם נאמר להלן ({{תנ"ך|במדבר|א|טז|קצר=כן}}): "אֵלֶּה קְרוּאֵי הָעֵדָה נְשִׂיאֵי מַטּוֹת אֲבוֹתָם רָאשֵׁי אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל הֵם וַיִּקַּח מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֵת הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר נִקְּבוּ בְּשֵׁמוֹת" ונאמר כאן "נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם".|מדרש רבה; מדרש תנחומא}}
די שכנות פון שבט ראובן צו [[שבט לוי]] האט צוגעברענגט אז ביים [[מחלוקת קורח ועדתו]] האט שבט ראובן געשפילט א הויפט ראלע{{הערה|זעט {{תנ"ך|במדבר|טז|א|מפרש=רש"י}}}}, אין שפיץ פון זייער נשיא אליצור בן שדיאור, צוזאמען מיט אנדערע פון די נשיאים וואס זענען אויך געווען צווישן די צוויי הונדערט און פופציג מענטשן וועלכע האבן דאן געברענגט [[קטורת]], ווי עס ווערט געשילדערט אין מדרש{{הערה|{{מדרש רבה|במדבר|יח|ג}}; [[מדרש תנחומא]] בובר קרח ה}}:{{ציטוט|"וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה, וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם" - מי הם? - אליצור בן שדיאור וחביריו, האנשים אשר נקבו בשמות. אף על פי שלא פרסמן הכתוב נתן סימניהן, ומתוך המקראות את מבין אותם. משל למה הדבר דומה, לבן טובים שנמצא גונב כלים מבית המרחץ, ולא היה רוצה בעל הגניבה לפרסמו, התחיל נותן סימניו, אמרו לו מי גנב כליך, אמר להם אותו בן טובים בעל קומה ושיניו נאות ושערו שחור וחוטמו נאה, משנתן סימניו ידעו מי הוא. אף כאן אף על פי שסתמן הכתוב, בא ונתן סימניהן ואתה יודע מי הם. נאמר להלן ({{תנ"ך|במדבר|א|טז|קצר=כן}}): "אֵלֶּה קְרוּאֵי הָעֵדָה נְשִׂיאֵי מַטּוֹת אֲבוֹתָם רָאשֵׁי אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל הֵם וַיִּקַּח מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֵת הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר נִקְּבוּ בְּשֵׁמוֹת" ונאמר כאן "נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם".|מדרש רבה; מדרש תנחומא}}


לויט דעם איז אליצור בן שדיאור נפטר געווארן אין צווייטן יאר נאך יציאת מצרים, אין פייער וואס האט פארברענט די מקטירי הקטורת.
לויט דעם איז אליצור בן שדיאור נפטר געווארן אין צווייטן יאר נאך יציאת מצרים, אין פייער וואס האט פארברענט די מקטירי הקטורת.