אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "רוי:יוסף"

475 בייטן צוגעלייגט ,  פֿאַר 2 יאָר
←‏יוסף במדרש: רעדאגירונג
(←‏דמותו ההיסטורית של יוסף: איך ווייס נישט צו מען דארף דאס בכלל לאזן דא. צמא לדעת וואס האלט איר?)
(←‏יוסף במדרש: רעדאגירונג)
שורה 79: שורה 79:
פארהאן וואס אידענטיפיצירן יוסף אלס [[אמחותפ]], דער משנה למלך פון [[דז'וסער]] וואס האט געלעבט אין די צייטן פון די [[פרעוני מצרים#השושלת השלישית|די דריטע דינאסטיע]]. לויט די [[ארכעאלאגיע|ארכעאלאגישע]] [[הונגער שטערן]], האט ער גע'עצה'עט פארן קעניג דז'וסער ווען עס זענען אנגעקומען אויפן לאנד זיבן הונגער יארן. אנדערע אידענטיפיצרן יוסף אלס דער סגן פון [[אמנמחת דער ערשטער]] פון די 12'טע דינאסטיע, [[סובקנחת]] {{אנ|Sobeknakht}}, וואס האט אנטוויקלט די '[[נהר יוסף]]' קאנאל וואס איז מערב זייט פונעם [[נילוס]].
פארהאן וואס אידענטיפיצירן יוסף אלס [[אמחותפ]], דער משנה למלך פון [[דז'וסער]] וואס האט געלעבט אין די צייטן פון די [[פרעוני מצרים#השושלת השלישית|די דריטע דינאסטיע]]. לויט די [[ארכעאלאגיע|ארכעאלאגישע]] [[הונגער שטערן]], האט ער גע'עצה'עט פארן קעניג דז'וסער ווען עס זענען אנגעקומען אויפן לאנד זיבן הונגער יארן. אנדערע אידענטיפיצרן יוסף אלס דער סגן פון [[אמנמחת דער ערשטער]] פון די 12'טע דינאסטיע, [[סובקנחת]] {{אנ|Sobeknakht}}, וואס האט אנטוויקלט די '[[נהר יוסף]]' קאנאל וואס איז מערב זייט פונעם [[נילוס]].


==יוסף במדרש==
==יוסף אין מדרש==


סיפור יוסף זכה למדרשים רבים, בהם המציגים אותו כצדיק, שמתגבר על יצריו ומעביר על מידותיו ואינו נוקם ונוטר על עוולות שנעשו לו. להלן רק מקצת מהמדרשים.
די געשיכטע פון יוסף ווערט ערקלערט מיט אסאך מדרשים. אט איז א קליינע טייל פון די מדרשים.


===יחסי יוסף ואחיו===
===באציאאונגען פון יוסף און זיינע ברודער===
התורה מספרת {{ציטוטון|וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם}},{{הערה|שם=בראשית לז ב|{{תנ"ך|בראשית|לז|ב}}}} והמדרש מרחיב ומפרט מה הייתה ה[[דיבה]] שבפי יוסף וכיצד נענש על כך:
די תורה דערציילט {{ציטוטון|וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם}},{{הערה|שם=בראשית לז ב|{{תנ"ך|בראשית|לז|ב}}}} און דער מדרש פארברייטערט און דעטאלירט וואס איז געווען די שלעכטע רייד וואס יוסף האט דערציילט, און די עונש וואס ער האט באקומען דערפאר:
:מה אמר? [[רבי מאיר]] ו[[רבי יהודה]] ו[[רבי שמעון]]:
:וואס האט ער געזאגט? א מחלוקת צווישן [[רבי מאיר]], [[רבי יהודה]] און [[רבי שמעון]]:
:* רבי מאיר אומר: חשודים הן בניך על [[אבר מן החי]];
:* רבי מאיר: דיינע קינדער זענען פאדעכטיגט אז זיי זענען עובר אויף [[אבר מן החי]];
:* רבי שמעון אומר: תולין הן עיניהן בבנות הארץ;
:* רבי שמעון: זיי קוקן אויף פרעמדע מיידלעך;
:* רבי יהודה אומר: מזלזלין בבני השפחות וקורין להם עבדים.
:* רבי יהודה: זיי דערנידערן די בני השפחות און זיי רופן זיי קנעכט.
:[[רבי יהודה בר סימון]] אמר על תלתיהון לקה, "פלס ומאזני משפט לה'". אמר לו הקדוש ברוך הוא:
:זאגט [[רבי יהודה בר סימון]], אויף אלע דריי איז ער געשטראפט געווארן, ווי עס שטייט "פלס ומאזני משפט לה'". דער אויבערשטער האט אים געזאגט:
:* אתה אמרת חשודים בניך על אבר מן החי - חייך אפילו בשעת הקלקלה אינם אלא שוחטים ואוכלים "וישחטו שעיר עזים".
:* דו האסט געזאגט, זיי זענען פאדעכטיגט אז זיי זענען עובר אויף [[אבר מן החי]] - איך זאג דיר צו אז אפילו ביי שלעכטע מעשים שעכטן זיי, ווי עס שטייט "וישחטו שעיר עזים".
:* אתה אמרת מזלזלים הם בבני השפחות וקורין עבדים - "לעבד נמכר יוסף".
:* דו האסט געזאגט, זיי דערנידערן די בני השפחות און זיי רופן זיי קנעכט - "לעבד נמכר יוסף".
:* אתה אמרת תולין עיניהם בבנות הארץ - חייך שאני מגרה בך את הדוב, "וַתִּשָּׂא אֵשֶׁת אֲדֹנָיו וְגוֹ'".{{הערה|שם=בראשית רבה פד ז|{{מדרש רבה|בראשית|פד|ז}}}}
:* דו האסט געזאגט, זיי קוקן אויף פרעמדע מיידלעך - איך זאג דיר צו אז איך וועל אנרייצן אויף דיר דעם בער, "וַתִּשָּׂא אֵשֶׁת אֲדֹנָיו וְגוֹ'".{{הערה|שם=בראשית רבה פד ז|{{מדרש רבה|בראשית|פד|ז}}}}


את הפסוק {{ציטוטון|וַיִּקָּחֻהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ הַבֹּרָה, וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם}},{{הערה|{{תנ"ך|בראשית|לז|כד}}}} המתאר את הבור אליו השליכו אחי יוסף את יוסף, דרשו חז"ל "ממשמע שנאמר 'והבור ריק' איני יודע שאין בו מים? אלא מה תלמוד לומר 'אין בו מים' - מים אין בו, אבל נחשים ועקרבים יש בו"{{הערה|{{בבלי|שבת|כב|א}}}} {{ביאור|למרות שאין הבדל לכאורה בין הריגתו בפועל לבין זריקתו לבור מלא בנחשים ועקרבים - שודאי יהרגוהו, מסביר האור החיים על פי הזוהר, שאדם שהוא בעל בחירה יכול לעורר על אדם אחר דין בשמים, שבו קשה מאוד לצאת זכאי, אך חיה שאינה בעלת בחירה לא גורמת לכך ולכן אדם צדיק כיוסף לא יפגע מהנחשים.}}
את הפסוק {{ציטוטון|וַיִּקָּחֻהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ הַבֹּרָה, וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם}},{{הערה|{{תנ"ך|בראשית|לז|כד}}}} המתאר את הבור אליו השליכו אחי יוסף את יוסף, דרשו חז"ל "ממשמע שנאמר 'והבור ריק' איני יודע שאין בו מים? אלא מה תלמוד לומר 'אין בו מים' - מים אין בו, אבל נחשים ועקרבים יש בו"{{הערה|{{בבלי|שבת|כב|א}}}} {{ביאור|למרות שאין הבדל לכאורה בין הריגתו בפועל לבין זריקתו לבור מלא בנחשים ועקרבים - שודאי יהרגוהו, מסביר האור החיים על פי הזוהר, שאדם שהוא בעל בחירה יכול לעורר על אדם אחר דין בשמים, שבו קשה מאוד לצאת זכאי, אך חיה שאינה בעלת בחירה לא גורמת לכך ולכן אדם צדיק כיוסף לא יפגע מהנחשים.}}
486

רעדאגירונגען