אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "רוי:יוסף"

741 בייטן צוגעלייגט ,  פֿאַר 2 יאָר
←‏הסיפור המקראי: רעדאגירונג
(←‏הולדתו: רעדאגירונג)
(←‏הסיפור המקראי: רעדאגירונג)
שורה 19: שורה 19:
לויט פריערדיגע און שפעטערדיגע מקורות איז יוסף געבוירן [[א' בתמוז]]{{הערה|{{דעת|[[ספר היובלים]]|daat/hasfarim/hayovlim/28.htm|פרק כ"ח פסוק ל"ב}}}}{{הערה|"דובר שלום", אין סידור "אוצר התפלות", דף תנ"ד.}}.
לויט פריערדיגע און שפעטערדיגע מקורות איז יוסף געבוירן [[א' בתמוז]]{{הערה|{{דעת|[[ספר היובלים]]|daat/hasfarim/hayovlim/28.htm|פרק כ"ח פסוק ל"ב}}}}{{הערה|"דובר שלום", אין סידור "אוצר התפלות", דף תנ"ד.}}.


==הסיפור המקראי==
==זיין געשיכטע אין תורה==
===הבן האהוב===
===דער באליבטער זון===
{{הפניה לערך מורחב|ערכים=[[כתונת פסים (יוסף)|כתונת פסים]], [[חלומות יוסף]]}}
{{הפניה לערך מורחב|ערכים=[[כתונת פסים (יוסף)|כתונת פסים]], [[חלומות יוסף]]}}
יוסף היה הבן האהוב ביותר על אביו ולכן העניק לו [[כתונת פסים (יוסף)|כתונת פסים]]. אהבה זו גרמה לקנאה מאחי יוסף. בנוסף, יוסף הביא את דיבת אחיו בפני אביהם והם שנאו אותו בשל כך{{הערה|{{תנ"ך|בראשית|לז|א|ד}}}}.
יוסף איז געווען דער מערסט באליבטער זון ביי זיין טאטן און דעריבער האט ער אים געשאנקען א [[כתונת פסים (יוסף)|כתונת פסים]]. די ליבשאפט האט צוגעברענגט די ברודער צו מקנא זיין. אין צוגאב האט יוסף דערציילט פאר זיין טאטן לשון הרע אויף זיינע ברודער און זיי האבן אים דעריבער פיינט געהאט{{הערה|{{תנ"ך|בראשית|לז|א|ד}}}}.


{{עוגן|חלומות יוסף}}
{{עוגן|חלומות יוסף}}
בהמשך,  חלם יוסף חלום ובו הוא ואחיו אוספים [[שעורה|שעורים]] בשדה, ולפתע אלומתו של יוסף קמה, ניצבת על עומדה, והאלומות של כולם משתחוות לאלומתו. המשמעות הייתה ברורה: כל האחים יבואו להשתחוות ליוסף, והוא ימלוך עליהם או ישלוט בם. יוסף, שראה בחלום זה כבחלום הנוסף [[נבואה]], סיפר את חלומו לאחיו, מה שגרם לסיבה נוספת לשנאתם אותו. לאחר מכן חלם יוסף חלום נוסף: בו אחד עשר [[כוכב]]ים, יחד עם [[השמש]] ו[[הירח]], באים להשתחוות לו. הפעם הייתה המשמעות רחבה יותר: לבד מאחד עשר הכוכבים (=האחים, השבטים), יבואו גם השמש (האב, יעקב) והירח (האם{{ביאור|כך ההבנה המקובלת, אך לדעת [[הרמב"ן]] ({{תנ"ך|בראשית|לז|י|קצר=כן}}) מדובר על בני ביתו של יעקב – נשיו ותולדותיו. לדעת הרב [[יעקב צבי מקלנבורג]] (הכתב והקבלה, שם) הירח מייצג גם הוא את יעקב, אם כי פן שונה באישיותו. הסבר נוסף אפשר למצוא ב[[S:ביאור:חלום יוסף הוגשם על ידי יהושע|מאמר בוויקיטקסט]].}}) להשתחוות ליוסף בסופו של דבר. יוסף סיפר גם חלום זה לאחיו. אחיו לא הגיבו לסיפור החלום, ויוסף שב וסיפר את החלום לאביו בפניהם. יעקב הגיב בגערה: {{ציטוטון|הבוא נבוא אני ואמך ואחיך להשתחוות לך ארצה?!{{הערה|{{תנ"ך|בראשית|לז|י}}}}}} [[רש"י]] מסביר שהגערה נועדה לשכך את קנאתם של האחים על ידי יצירת הרושם כי החלום הוא חלום שווא. לכאורה, כיוון שאימו של יוסף – רחל – נפטרה כבר, הרי שאין אפשרות כי החלום יתקיים{{הערה|רש"י מסביר שה"אם" המיוצגת בחלום בדמות ירח היא [[בלהה]] שפחת רחל שגידלה את יוסף. רש"י מביא גם את דברי [[חז"ל]] ב[[תלמוד]], שלמדו מכאן שאין חלום בלי דברים בטלים({{בבלי|ברכות|נה|א}}).}}. אולם, מיד בהמשך נכתב "ואביו שמר את הדבר". מכך ניתן ללמוד, כי יעקב כן האמין שביום מן הימים החלום יתגשם{{הערה|{{תנ"ך|בראשית|לז|ה|יא}}}}.
שפעטער האט יוסף [[חלום|געחלומט]] ווי ער און זיינע ברודער קלייבן [[גערשטן]] אין פעלד, ווען אט שטעלט זיך אוועק די בינטל פון יוסף, און אלע אנדערע בינטלען פון די ברודער בוקן זיך צו זיינס. עס איז געווען קלאר וואס דאס באדייט: אלע ברודער וועלן קומען זיך בוקן צו יוסף, און ער וועט געוועלטיגן איבער זיי. יוסף האט דאס דערציילט פאר זיינע ברודער, און זיי האבן אים נאכמער פיינט געהאט. דערנאך האט יוסף געחלומט נאך א חלום: עלף [[שטערן]], צוזאמען מיט די [[זון]] און די [[לבנה]], קומען זיך בוקן צו אים. דאס מאל האט דאס שוין געהאט א ברייטערע באדייט: אויסער די עלף שטערן (=די ברודער, די שבטים), וועלן אויך קומען די זון (דער טאטע, יעקב) און די לבנה (די מאמע{{ביאור|אזוי איז אנגענומען, אבער לויטן [[רמב"ן]] ({{תנ"ך|בראשית|לז|י}}) רעדט מען פון די הויזגעזונד פון יעקב – זיינע ווייבער און קינדער. לויט [[הרב יעקב צבי מקלנבורג]] (הכתב והקבלה, שם) פרעזענטירט אויך די לבנה פאר יעקב, נאר ברענגט ארויס א אנדער זייט אין זיין וועזן.}}) זיך בוקן צו אים. יוסף האט אויך די חלום דערציילט פאר זיינע ברודער. די ברודער האבן נישט רעאגירט, און יוסף איז געגאנגען דערציילן די חלום פאר זיין פאטער. יעקב האט עס אויסערליך אוועק געמאכט זאגנדיג: צו דען וועלן איך, דיין מאמע און דיינע ברודער זיך קומען בוקן צו דיר?! {{הערה|{{ציטוטון|הבוא נבוא אני ואמך ואחיך להשתחוות לך ארצה?!}} ({{תנ"ך|בראשית|לז|י}})}} [[רש"י]] ערקלערט אז דאס האט יעקב געטון אראפצונעמען די קנאה פון די ברודער, זאגנדיג אז די חלום איז נישט אמת, וויבאלד די מאמע פון יוסף – רחל – איז דאך שוין נפטר געווארן, און עס קען נישט זיין אז דאס זאל געשען{{הערה|רש"י ערקלערט אז די מאמע - לבנה אין חלום - מיינט מען [[בלהה]] וואס האט געהאדעוועט יוסף. רש"י ברענגט אויך די ווערטער פון [[חז"ל]], אז פון דא לערנט מען ארויס "אין חלום בלי דברים בטלים"({{בבלי|ברכות|נה|א}}).}}. אבער, גלייך דערנאך שטייט געשריבן "ואביו שמר את הדבר". דאס מיינט אז אין הארץ האט יעקב יא געגלייבט אז איין טאג וועט דאס מקויים ווערן{{הערה|{{תנ"ך|בראשית|לז|ה|יא}}}}.


===מכירת יוסף===
===מכירת יוסף===
486

רעדאגירונגען