אונטערשייד צווישן ווערסיעס פון "דרעפט:עסן אין סוכה"

אידיש
(געשאַפן בלאַט מיט '{{דרעפט}} <!-- הייבט אן רעדאגירן אונטער די שורה --> די מצוה פון '''עסן אין סוכה''' איז איינע פון די באשטאנדטיילן פון די מצוה פון זיצן אין סוכה וואס ווערט ארויסגעלערנט פון פסוק {{הערה|{{תנ"ך|ויקרא|כג|מב}}}}: '''בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים'''. אנדערש פון די א...')
 
(אידיש)
שורה 31: שורה 31:


=== א געקעכטס פון חמשת מיני דגן ===
=== א געקעכטס פון חמשת מיני דגן ===
לגבי תבשיל העשוי מחמשת מיני דגן (שברכתו 'מזונות') קיימת מחלוקת האם האוכל ממנו כשיעור נפח ביצה חייב לאוכלו בסוכה. לדעת הראוהטור, וכך פסק השולחן ערוך, רק כאשר אוכל ממנו שיעור של קביעת סעודה (ארוחה) חובה לאוכלו בסוכה. אך אם טועם ממנו בלא כוונה לשבוע, אף אם זה יותר מכביצה - אין חובה לאוכלו בסוכה. מאידך, לדעת [[המגן אברהם]] ו[[שולחן ערוך הרב]], גם תבשיל העשוי מדגן, האוכל כביצה ממנו חייב לאוכלו בסוכה, כדין מאפה דגן. וכך פסקו מספר אחרונים{{הערה|עי' יחווה דעת חלק א, סי' ס"ה. פניני הלכה סוכות פרק ג, הלכה ד, והערה 4 (ושם כתב שבשעת הצורך אפשר להקל לאכול תבשיל דגן שנפחו יותר מכביצה מחוץ לסוכה)}}.
לגבי א געקעקעכטס פון חמשת מיני דגן (וואס זיין ברכה איז 'מזונות') איז פארהאן א מחלוקת אויב דער וואס עסט דערפון א כביצה איז מחויב צו עס עסן אין סוכה. לויט ראאון טור, און אזוי האט געפסקנט דער שולחן ערוך, נאר אויב ער עסט דערפון א שיעור קביעת סעודה (מאלצייט) איז א חוב צו עס עסן אין סוכה. אבער אויב ער פארזוכט נאר פון דעם און ער טראכט נישט זאט צו ווערן דערפון, אויך אויב עס איז מער ווי א כביצה - איז מען נישט מחויב צו עסן אין סוכה. מאידך, לויט [[מגן אברהם]] און [[שולחן ערוך הרב]], אויך א געקעכטס וואס איז געמאכט פון דגן, דער וואס עסט דערפון א כביצה איז מחויב צו עסן אין סוכה, ווי די הלכה פון א געבעקס פון דגן. און אזוי האבן געפסקנט אפאר אחרונים{{הערה|זעהט יחווה דעת חלק א, סי' ס"ה. פניני הלכה סוכות פרק ג, הלכה ד, והערה 4 (און דארט האט ער געשריבן אז בשעת הצורך קען מען מקיל זיין צו עסן א געכעטס פון דגן מער ווי א כביצה אינדרויסן פון סוכה)}}.


=== משקאות ===
=== געטראנקען ===
ככלל, משקאות מותר לשתות מחוץ לסוכה ללא הגבלה. כפי הנלמד מהמשנה במסכת סוכה ב, ד: {{ציטוטון|אוכלין ושותין ארעי חוץ לסוכה}}. והכוונה שכל שתייה נחשבת לארעי ומותרת מחוץ לסוכה. אולם לגבי שתיית משקאות חריפים, שיש לה יותר חשיבות משתייה רגילה, נחלקו הפוסקים אם שתייתם בדרך קביעות (בחבורה) נחשבת ל'אכילת קבע': לדעת [[אור זרוע|האור זרוע]], וכך פסק [[המגן אברהם]], וחשש לדעתו [[משנה ברורה|המשנה ברורה]]{{הערה|{{משנה ברורה|תרלט|יג}}}}, כל התאספות לשתיית משקה חריף בחבורה נחשבת ל'קבע' ואסורה מחוץ לסוכה. ולדעת [[ריטב"א|הריטב"א]] אמנם משקה חריף מותר לשתות מחוץ לסוכה, אך יין, מפני חשיבותו, אין לשתות ממנו אפילו [[רביעית]] מחוץ לסוכה. ודעת [[הרא"ש]] שהואיל ואין שבעים ממשקאות חריפים, כולל יין, אין חובה לשתותם דווקא בסוכה. וכמותו נקטו ה[[שולחן ערוך]] ו[[הרמ"א]]{{הערה|{{שולחן ערוך|אורח חיים|תרלט|ב}}}}.
אין אלגעמיין, געטראנקען מעג מען טרינקען אינדרויסן פון סוכה אן קיין באגרעניצונג. ווי עס ווערט געלערנט פון די משנה אין מסכת סוכה ב, ד: {{ציטוטון|אוכלין ושותין ארעי חוץ לסוכה}}. און די כוונה איז אז יעדע טרינק ווערט גערעכנט ווי ארעי און עס איז מותר אינדערויסן פון סוכה. אבער לגבי טרינקען שארפע געטראנקען, וואס האט א גרעסערע חשיבות פון א געווענליכע טרינקען, האבן די פוסקים זיך חולק געווען אויב ווען מען טרינקט זיי בדרך קביעות (א גרופע צוזאמען) ווערט עס גערעכנט ווי אן 'אכילת קבע': לויט דער [[אור זרוע]], און אזוי האט געפסקנט דער [המגן אברהם]], וחשש לדעתו [[משנה ברורה|המשנה ברורה]]{{הערה|{{משנה ברורה|תרלט|יג}}}}, כל התאספות לשתיית משקה חריף בחבורה נחשבת ל'קבע' ואסורה מחוץ לסוכה. ולדעת [[ריטב"א|הריטב"א]] אמנם משקה חריף מותר לשתות מחוץ לסוכה, אך יין, מפני חשיבותו, אין לשתות ממנו אפילו [[רביעית]] מחוץ לסוכה. ודעת [[הרא"ש]] שהואיל ואין שבעים ממשקאות חריפים, כולל יין, אין חובה לשתותם דווקא בסוכה. וכמותו נקטו ה[[שולחן ערוך]] ו[[הרמ"א]]{{הערה|{{שולחן ערוך|אורח חיים|תרלט|ב}}}}.


== ההידור באכילת ארעי בסוכה ==
== ההידור באכילת ארעי בסוכה ==
486

רעדאגירונגען